ALIBABA GROUPS & ALIEXPRESS ONLINESTRATEGI

Hem  /  Blogg & Nyheter  /  ALIBABA GROUPS & ALIEXPRESS ONLINESTRATEGI

Få kan ha undgått att hört talas om e-handelsjätten Alibaba som växer kraftigt och de verkar ha stora planer på att växa ytterligare i framtiden. De slog börsrekord samma dag som de börsnoterades 2014 och bara efter några minuter hade priserna stigit från 68 dollar till nästan 100 dollar. Vilket motsvarade 25 miljarder kronor i intäkt från aktierna på bara en dag. Under Singles Day 2016, som är Kinas motsvarighet till Black Friday sålde de för mer än HMs alla butiker i hela världen på ett år – under en dag.

Deras senaste expansion har varit att ta över kontrollen utav ett av de större logistikföretagen i Kina, som heter Cainiao. De skapades för bara fyra år sen tillsammans med åtta andra logistikföretag för att lösa Kinas problem med logistiken i samband med kraftiga utvecklingen av e-handel.

Med Alibaba Groups förvärv av Cainiao kommer de med största sannolikhet att kunna förbättra sina leveranser och bli ett ännu större hot mot svenska e-handelsföretag. Svenska konsumenter handlar redan frekvent från Alibaba och deras sajt Aliexpress som vänder sig mot privatpersoner. Den främsta anledningen till varför svenska konsumenterna har börjat att handla från Kina är de låga priserna jämförelsevis mot den svenska marknaden. Plus att frakten är i vissa fall gratis eller nästintill obefintlig.

Det är något som redan uppmärksammats i media att Postnord har haft stora bekymmer med att e-handeln från Kina har exploderat i Sverige. Eftersom att Kina var ett utvecklingsland i slutet av 1800-talet blev deras postverksamhet subventionerad och är fortfarande än idag. Vilket gör att frakten på paketen är nästintill gratis oavsett om det skickas runt hela jorden.

Alibaba Group som koncernen heter äger inte bara Aliexpress utan även Tmall och Taobao som är Kinas motsvarighet till Ebay. Vilket är världens näst största hemsida inom e-handel och har haft en stor framgång de senaste månaderna i popularitet i hela världen. Bara några månader efter att Taobao lanserades i Kina flydde Ebay efter att de varit marknadsledande i sitt segment men blev snabbt utkonkurrerade efter att Taobao tog hälften av marknaden.

 


Bland världens största e-handlare

 

Att Alibaba Group är otroligt stora råder det ingen tvivel om. Här är topp tio över världens största e-handlare där de är återkommande tre gånger med deras flaggskeppsverksamheter:

1. Amazon.com

2. Taobao.com

3. Ebay.com

4. Tmall.com

5. Craiglist.org

6. Aliexpress.com

7. JD.com

8. Weibo.cn

9. Amazon.co.jp

10. Amazon.de

(…)

37. Alibaba.com


Aliexpress – ett monster inom e-handeln

 

Om man fortsätter att djupdyka i Aliexpress som förmodligen är den mest intressant e-handeln för svenska privatpersoner inom Alibaba Group. Notera först innan du läser vidare att alla mätvärden är uppskattningar från ett tredjepartsverktyg.

740 miljoner besök av 240 miljoner unika användare ( per månad )

Aliexpress har en gigantisk mängd trafik varje månad med uppskattningsvis 740 miljoner besök av ~240 miljoner unika användare. De har en fruktansvärt stor mängd direkttrafik till hemsidan som är tack vare att de är internationellt kända som en pålitlig hemsida med starka marknadsfördelar i sitt segment. Deras direkttrafik uppskattas att utgöra 41 % av deras besök till hemsidan. Det är ett starkt tecken på att Aliexpress verkligen har lyckats med sin varumärkeskännedom i branschen och har byggt ett förtroende bland deras besökare.

Deras marknadsavdelning arbetar även proaktivt med att lyckas förvärva ny trafik från andra källor som sökmotorer när folk söker efter produkter som de har bland sitt sortiment och sociala medier där de kan nå de rätta målgrupperna. De sociala medier som de satsar allra hårdast på är Facebook, VK och Youtube. Den sociala medien som förmodligen är till stor del okänd för oss i Sverige är den ryska plattformen VK.com som är Rysslands ledande och största sociala media som grundades redan 2006. Att de satsar så kraftigt just i Ryssland är inte överraskande eftersom att deras största andel av trafik kommer just ifrån det området och Aliexpress är den nionde mest besökta hemsidan i Ryssland.

Det är självklart omöjligt för svenska e-handlare att kunna jämföra sig mot Aliexpress storlek men man borde sträva efter att nå deras engagemangsnivå bland besökarna på hemsidan. Deras besökarna stannar i snitt i 8:36 minuter på hemsidan och hinner under den tiden att besöka 10.24 sidor i genomsnitt.

 

Hur är deras hemsida byggd och vad är deras onlinestrategi?

 

De använder sig av WordPress vilket är ett av världens mest populära CMS – och använder sig av ett tema som heter Shop Isle och finns tillgängligt att ladda ned gratis. Fördelen med det temat är att det är flexibelt och anpassningsbart för användaren att utveckla efter deras behov och de behöver därför inte att begränsa sina utvecklingsmöjligheter med hemsidan. Det är ett populärt tema som används på många hemsidor och det laddas ned upp mot 2 000 gånger per dag. Tillsammans med det temat och Woocommerce har de skapat en användarvänlig e-handelslösning med fokus att skapa goda förutsättningar för deras leverantörer. Det är också intressant att de använder sig av Contact Form 7 som förmodligen är det bästa pluginet för kontaktformulär, vilket också är vidare utspritt bland majoriteten av WordPress-hemsidor.

Aliexpress använder sig av AMP som är ett akronym för Accelerated Mobile Pages som är ett open source-initiativ av Google som ökar hastigheten på hemsidan på mobila enheter genom att den laddar en snabbare variant av sajten. Det lanserades i februari 2016 och används av många olika stora hemsidor som Reddit och Taobaos främsta konkurrent Ebay.

Webb-hostingen som de använder sig av är Alibabas egna som heter Alibaba Cloud och är störst främst i Kina. Det används av över två miljoner kunder och innefattar allt från Anti-DDos, Content Delivery Network och domäner för en så låg kostnad som 0,17 $ per år just nu. Det är den 33:e mest använda hosting-tjänsten i världen.

Här är en karta över länder där Alibaba Cloud främst används:

Alibaba Cloud


 

SÖKMOTORER

 

Som för alla hemsidor är trafiken A och O för att kunna lyckas och bedriva en lönsam verksamhet och det som i slutändan genererar affärer. En stor del av deras strategi är att driva in trafiken genom sökmotorer när folk söker efter produkter som finns i deras sortiment och annonsering för att bygga upp deras varumärke.

För att sökmotoroptimera hemsidan använder de sig av ett plugin som heter Yoast SEO – vilket hjälper dem att skriva titlar, meta beskrivningar och med mera. Vilket är en del av alla faktorer för att kunna nå högre placeringar på sökmotorerna. De arbetar med SEO för ett flertal olika språk för att kunna få de bästa förutsättningarna att öka deras synlighet bland sökmotorerna. Vilket främst i deras fall är från Google och Yandex som den organiska trafiken kommer från.

 

Marknaderna som de har riktat sig in mot med huvudfokus är följande;

EngelskaRyskaPortugisiska
TyskaItalienskaHolländska
KoreanskaThailändskaVietnamesiska
PolskaKinesiskaHebreiska
SpanskaFranskaArabiska
TurkiskaJapanska 

När man arbetar med SEO med ett globalt fokus behöver dem att ha många aspekter i åtanke. Bland annat följande:

  • Den lokala kulturen – Kulturen kan variera från kontinent till kontinent men självklart även bland de olika länderna. Man använder nödvändigtvis inte samma sökbeteende i exempelvis Sverige som Storbritannien, och synen på UX är helt annorlunda i västvärlden som i Kina.
  • Annorlunda sökmotorer – Ibland så tror man att Google är dominanta överallt i världen men Aliexpress behöver att anpassa sig för alla de stora sökmotorernas faktorer. Exempelvis som i Ryssland behöver man att följa Yandex-guidelinjer och detsamma i Kina fast med Baidu.
  • Webbanalys – Man behöver inte att tala språket för att kunna analysera statistiken, men man behöver att känna till de regionala kutymerna för KPI:er som behöver vara uppsatta. Helt enkelt för att kunna mäta korrekt vad det är som man gör rätt och vad man även gör felaktigt.

Eftersom att de har den möjligheten att kunna rikta in sig mot så många olika språk kan de nå en stor massa runt om hela jordklotet – Allt från Asien till Sydamerika eftersom att de valt språk som är interkontinentala.

Deras trafik från söktextannonser är deras minsta källa till hemsidan och innefattar ungefär 3% av deras totala trafik. Största delen av den trafiken är också primärt på sökningar efter deras egna varumärke. Vilket förmodligen är på grund av att dem vill kunna samla ihop statistik och analysera vad för demografi som söker efter ‘Aliexpress’ och på så sätt kunna anpassa sina onlinestrategier i fortsättningen baserat på den datan.


BILDANNONSER

 

Cirkeldiagrammet visar vilka nätverk de använder.

En stor del av Aliexpress expansion i världen har de att tacka bildannonseringen för. De lyckades att öka sin trafik på nästan ett år från datorer mellan 2014 till 2015 med 366%. Vilket gjorde att de blev bland de mest besökta e-handelssidorna och lyckats behålla en stor del av kundklientelen som återkommande besökare. Efter deras peak i tredje kvartalet under 2015 minskade de bildannonseringen markant när de lyckats med sitt objektiv att bli bland de ledande i branschen.

Aliexpress syns med sina bildannonser främst genom annonsnätverket Propeller Ads Media som är ett nätverk för marknadsförare och utgivare. Propeller Ads påminner mycket om Googles Display Network och erbjuder även retargeting för att nå ut till tidigare besökare med anpassade budskap.

 


ANALYS OCH SPÅRNING

 

Det syns tydligt att de är förtjusta i statistik och de använder sig av ett flertal olika analys- och spårningsprogram. Här är en lista över samtliga verktyg som de mäter statistik och spårar sina användare med:

– Google Analytics

– Facebook Domain Insights

– Yandex Metrika

– Yahoo Web Analytics

– Rapleaf

– LiveRamp

– Yahoo Dot

– CNZZ

 

Med största sannolikhet har de en enorm avdelning med webbanalytiker som konstant letar efter flaskhalsar bland köpprocessen och för att kunna förbättra användarvänligheten på hemsidan.

Enligt Aliexpress så ökade deras beställningar med 10,5% och konverteringsfrekvensen med 27% bland nya kunder efter att de snabbade upp sin hemsida med 36%. Vilket påvisar att det är otroligt viktigt att man har duktiga webbanalytiker som fångar upp flaskhalsarna och förbättrar användarupplevelsen för besökarna.


 

Det kommer att bli intressant att fortsätta följa hur Aliexpress och Alibaba Group fortsätter att utvecklas och vad deras nästa steg inom onlinemarknadsföring är. Vi på High End Media Group har konstant omvärldsbevakning för att kunna vara bland de ledande med onlinestrategier och hur man kan anpassa det på våra marknader.

De svenska företagen behöver att vara förbereda på att anpassa sig efter ökningen av e-handel från Kina och fokusera på hur de ska kunna konkurrera mot de lockande priserna – om man inte kan konkurrera med de låga priserna måste man finna andra marknadsfördelar för att behålla kunderna.

 

KONTAKTA OSS

 

Behöver ditt företag hjälp med sin onlinestrategi tveka inte att höra av dig till oss!


Dela gärna artikeln med ditt kontaktnät.