fbpx

Digital Business – Vecka 3 | Google Adwords & Facebook-annonsering

Digital Business – Delmoment Google AdWords

Kursen Digital Business som High End Media håller under sex veckor på Borås Yrkeshögskola fortsätter. Denna vecka har handlat om Google AdWords och annonsering på Facebook. Digital Business Developer är en tvåårig utbildning på yrkeshögskolenivå som bedrivs i samarbete med företagen i föreningen e-handelsstaden Borås. Vi på High End Media är väldigt glada över att få vara en del av studenternas utbildning och vi passar på att lära dem allt vi kan.

Google AdWords med lönsamhet i fokus

Det vi har gått igenom under veckan är Google AdWords olika nätverk, delar och to-do’s. Studenterna har framför allt fått lära sig hur de kan använda AdWords för att öka lönsamheten för t ex en e-handel. Klassen har fått räkna på kostnad/intäkt, skapa egna AdWords-kampanjer och fått lära sig best-practices. Stor vikt har lagts på att noggrant och kontinuerligt mäta AdWords-resultatet och utefter det genomföra förändringar i kampanjerna.

Google Adwords
Google Adwords har varit i fokus denna vecka

Grunderna i AdWords

De första dagarna fokuserade vi på grunderna i AdWords och studenterna fick lära sig vad en kampanj är för något, hur en annonsgrupp fungerar, vad man ska tänka på när sökord väljs ut och vilken struktur AdWords-kontot ska ha. Klassen har fått lära sig många nya begrepp som kvalitetsresultat, annonsauktion, displaynätverket, webbplatslänkar och CPM för att nämna några.

AdWords-optimering

En mycket viktig del av AdWords-arbetet är optimeringen av kampanjerna, alltså vad som ska ändras utifrån resultatet. Studenterna har fått gå igenom söktermer, CTR, kostnad, konverteringsfrekvens, kostnad per konvertering, kvalitetsresultat och mycket mer för att kunna avgöra hur AdWords-kampanjerna har presterat. Beroende på resultatet har vi gått igenom vilka justeringar som ska göras, t ex negativa sökord, ändring av matchningstyper, budjustering, ändring av annonstext och så vidare.

Facebook-annonsering

Ett annat centralt verktyg i digital marknadsföring är Facebook. Studenterna har lärt sig hur alla olika sorters Facebook-annonser fungerar, vad de ska tänka på vid utformning av annonser och vilka inriktningsmöjligheter som finns. Vi har gått igenom Facebooks interface för att visa hur det går till när annonskampanjer på Facebook skapas.
Under nästa vecka kommer vi initialt att gå igenom diverse andra digitala marknadsföringskanaler för att sedan fokusera på Google Analytics.

Kurser inom digital marknadsföring

Kursmaterialet som vi tagit fram specifikt för kursen Digital Business kommer sedan även kunna anpassas för att ge bra utbildningar inom de olika områdena även inom näringslivet. Om behovet finns inom er organisation, tveka inte, kontakta oss för mer info!