Nyheter

PostNord Retail Day 2021

På High End Media-kontoret startade vi igång projektorn och följde det digitala evenemanget via storbildskärm där vi fick ta del utav årets första PostNord Retail Day. På agendan denna gång stod hållbarhet och cirkulär E-handel.

Retail Day: E-barometern 2020

Evenemanget inleddes med en genomgång av E-barometern för året 2020. Som vi alla vet har pandemin påverkat hur vi svenskar handlar och många handlar online istället för att besöka butiker. Ca 4 av 10 svenskar jobbar fortfarande på kontoret då de inte har möjlighet att arbeta hemifrån, dock spenderar ca 88% av svenskarna sin fritid i hemmet. Detta bidrar till att E-handeln har ökat så kraftigt som med i genomsnitt 40% under 2020. Vi ser också att en fördubbling av den äldre målgruppen för första gången handlat online, de handlar i största grad mest dagligvaror och apoteksvaror på nätet. Till exempel har ungefär en tredjedel av gruppen i åldrarna 65-79 år för första gången köpt apoteksvaror online, vi ser även att samma målgrupp börjar handla även kläder, skor och böcker för första gången på nätet.

Ett tips för att underlätta för den äldre målgruppen att handla hos er webbutik är att anpassa hemsidan och göra den så smidig och enkel som möjligt till att genomföra ett köp. Ta bort onödiga moment som kan uppfattas som krångligt och försvåra köpresan.

Vidare diskuteras det hur konsumenterna vill få sina varor levererade. Vi ser att både få dem levererade till en paketautomat och hemleverans med eller utan kvittens har ökat. Dessa siffror återspeglar dock pandemin, då fler väljer att betala extra för att få sina varor hemlevererat för att minska smittspridningen. En viktig faktor är att kunna erbjuda flera leveransalternativ då konsumenterna vill känna att de har friheten att kunna välja vilket som passar dem bäst.

Det spås att E-handeln i snitt kommer att öka med ca 7% under 2021. En kraftigare ökning under första kvartalet av året. Men under hösten, då förhoppningsvis livet kan återgå till mer normalt förväntas tillväxten avta.

Ladda ner och läs hela E-barometern här.

Förpackningsresan

Efter summeringen av 2020 års E-barometer tog PostNords hållbarhetschef Sofia Leffler-Moberg över ordet och diskuterade förpackningar och hur mycket luft de innehåller när de skickas. Sofia hade själv fått ett paket innehållandes en mascara där paketet bestod utav hela 98% luft, vilket är ohållbart. Paketen måste optimeras för att minska luften som skickas. Dock är detta problem mer komplext än vad man kan tro. Att minska luften i paketen kan innebära att paketet inte blir tillräckligt säkert och inte skyddar produkten som ligger där i, vilket leder till att paketet går sönder och ett nytt paket måste skickas vilket även det blir ohållbart.

Optimerar vi förpackningen påverkas hela förpackningsresan, vi behöver mindre etiketter att fästa på paketet, andra förpackningsmaskiner och paketterminaler. Detta blir en stor process att förändra men det går, dock gäller det att företagen börjar prioritera detta problem för att vi ska kunna se en skillnad.

Cirkulär konsumtion

Enligt E-barometern är det 22% av konsumenterna som säljer vidare produkter som de inte längre använder. Och ungefär 50% har köpt något begagnat online under året 2020. De vanligaste plattformarna för att göra detta på är Tradera, privata köp och säljgrupper på Facebook, Facebook Marketplace och Blocket. Vi ser att marknaden för begagnat växer och att detta är ett bra tillfälle för E-handlare att skapa ett större värde åt sina konsumenter.

Under evenemanget pratas det om flera olika affärsmodeller och plattformar där begagnade varor säljs vidare och hyrkoncept där konsumenter kan hyra varor istället för att köpa dem, för att på så sätt ge produkter en längre livslängd. Företaget Cervera tas upp som ett exempel. De lanserade nyligen Cervera Vintage där de tar emot och säljer vidare privatpersoners gamla produkter såsom tallrikar, prydnadssaker och koppar. Cervera erbjuder ett pris för produkten baserat på bilder de får skickat till sig som de sedan värderar. Kunden kan lämna produkten på närmaste Cervera butik och får då betalt. Med ett påslag på priset säljer Cervera produkterna vidare på sin hemsida.

Ett annat exempel på cirkulär konsumtion är företaget Beleco. De hyr ut designmöbler och kontorsinredning till företag och privatpersoner. Istället för att köpa och slänga inredning kan konsumenter istället hyra det de behöver under en vald period och sedan lämna tillbaka till Beleco som hyr ut produkten till någon annan. Ett smart tänk kring återanvändning!

Summering av PostNord Retail Day 2021

Det vi tar med oss från årets första Retail Day är främst de nya äldre konsumenterna som i och med Corona börjat handla online. Dessa gör det ännu viktigare för oss att skapa användarvänliga hemsidor och att minimera friktion i kundresan. Även att som E-handlare förstå hur just din målgrupp vill få sina produkter levererade, flera leveransalternativ ska finnas då konsumenter värderar valfriheten högst.

Hur mycket luft innehåller era förpackningar som skickas? Förhoppningsvis mindre än det paket som innehöll 98% luft som redovisades under denna dag. Det är dags att börja prioritera hållbara förpackningar och leveranser.

För att förlänga livslängden på produkter satsa på bra och hållbara material så att produkterna kan säljas även begagnat. Varför inte hyra ut en del produkter för att tjäna pengar på varorna under en längre tid samtidigt som ni bidrar till ett mer hållbart samhälle?