SMARTA SÄTT ATT ÖKA DIN E-HANDELS INTÄKTER

Hem  /  Blogg & Nyheter  /  SMARTA SÄTT ATT ÖKA DIN E-HANDELS INTÄKTER

E-handel
Att många svenskar använder internet för att köpa produkter som man behöver eller vill ha är ingenting nytt – men ibland kan det vara svårt att utveckla sin webbshop för att ta nästa steg och driva fler affärer. För att kunna ta klivet till nästa nivå och kunna driva en mer lönsam verksamhet med högre intäkter måste man ha en strategi.

Konkurrensen är stor i de flesta branscherna på nätet och konsumenterna förväntar sig konstant förbättringar på e-handeln. Vilket innebär att det ska vara både simplare, snabbare och säkrare att genomföra sina inköp på nätet. Man behöver överträffa kundernas förväntningar utan några bekymmer i processen och hemsidan måste vara användarvänlig.

För att lyckas med att genomföra det på bästa sätt behöver man att studera sin marknad och analysera sin data som man har tillgång till. Därför är det otroligt väsentligt att man mäter all nödvändig statistik som kan vara till ens fördel genom exempelvis Google Analytics, Piwik eller Adobe Analytics.

Det mest vanliga analysverktyget bland svenska hemsidor är Google Analytics som mäter i stort sätt alla mätvärden som man kan tänkas behöva. Det mest grundläggande mätvärdet för e-handlare är självklart intäkterna – vad är det som genererar inkomst och vart finns det potentiella förbättringar?

 

Analysera beteendet bland kunderna

 

Din konverteringsfrekvens är ett bra mätvärde för att finna vilka källor som presterar väl och vart man kan förbättra sig. Konverteringsfrekvensen baseras på antalet köp delat på hur många besök som du haft på hemsidan. Exempelvis om du haft 20 köp av 1 500 besökare så är din konverteringsfrekvens 1,3 %. Vad som är en bra konverteringsfrekvens kan ofta variera mellan olika branscher – om du har billigare produkter brukar den oftast vara högre och om du har dyrare produkter blir den vanligtvis lägre.

För att analysera din konverteringsfrekvens bör du segmentera trafiken för att kunna göra en bättre analys. Första steget skulle vara att du gräver ner dig bland konverteringsfrekvensen för de olika källorna till hemsidan. Det innefattar exempelvis den organiska trafiken och sociala medier – där kan man få en bra indikator vart man bör investera sina pengar och vart man kan göra förbättringar.

Vi rekommenderar även att man fortsätter att segmentera trafiken efter olika enheter som besökarna använder. Presterar alla enheter lika bra eller finns det någon av dem som påvisar ett sämre resultat?

Låt säga att man har en markant lägre konverteringsfrekvens bland mobiler. Då skulle man behöva analysera vad det är som försämrar resultaten på den enheten. Det skulle kunna vara att hemsidan inte är responsiv för mindre skärmar och på så sätt blir sajten mindre användarvänlig bland mobiler.

Oftast brukar också konverteringsfrekvensen att skilja sig mellan nya och tidigare besökare på hemsidan. De användare som har besökt din hemsida tidigare känner till ditt varumärke och brukar oftast vara mer benägna att göra ett köp. Om så vore fallet bör man anpassa sin strategi för att försöka att driva in tidigare besökare på nytt för att antingen kunna göra uppsälj och merförsäljning.

Ett annat mätvärde som man brukar analysera när det kommer till e-handlare är hur många som lämnar varukorgen utan att genomföra ett köp. Om man använder sig av ’Förbättrad e-handel’-script på hemsidan kan man se en visuell tratt som visar ifall man tappar potentiella kunder och i vilket steg det sker – alternativt att man manuellt sätter upp en tratt genom Google Analytics. Med den statistiken kan man avgöra om det vore värt att skapa kampanjer som riktar sig mot dessa användare och förslagsvis visa dynamiska bildannonser på de produkterna som den har varit intresserad av på hemsidan. Samt självklart försöka att reda ut flaskhalsarna för att undvika att kommande besökare lämnar innan de genomfört beställningen.

 

Återkommande vs. nya kunder

 

Det finns ett par sätt för att öka lönsamheten som att man försöker få fler kunder, få kunderna att bli återkommande kunder och öka ordervärdet bland kunderna. Att just arbeta för att öka ordervärdet bland kunderna brukar vara det mest lukrativa sättet för att få högre intäkter. Det genomsnittliga ordervärdet baseras på totala intäkten delat på antal beställningar.

Ett par förslag för att öka det genomsnittliga ordervärdet vore:

  • Bulkrabatter – erbjud kunder att köpa fler likadana produkter till ett rabatterat pris.
  • Uppsälj – erbjud en liknande dyrare produkt för rabatterat pris.
  • Rabattkoder – erbjud en rabatt vid nästa köp ifall de spenderar en viss mängd.
  • Fri frakt – om kunden spenderar en viss mängd får den fri frakt på produkterna.

En nöjd kund är en bra kund och den kommer säkerligen att berätta det för sina bekanta om sin positiva upplevelse. Men att ha en nöjd kund kan innefatta mycket mer – som att den förmodligen kommer att återkomma för att genomföra fler köp i fortsättningen. Det är självklart någonting som man bör ha i beaktning när man räknar på ROAS efter en genomförd kampanj.

Det som vi talar om här är kundens livstidsvärde för ditt företag. Enligt en studie från SumAll  bland deras mest stabila företagskunder kom 25 % – 40 % av deras totala intäkter från återkommande kunder. Samt att företag med 40 % återkommande kunder tjänade nästan 50 % mer i omsättning än företag med enbart 10 % återkommande kunder. Dvs de återkommande kunderna spenderade gärna mer pengar än vad nya kunder gjorde.

 

Kundlojalitet

 

Att få kunder att vara lojala och bli återkommande kunder kan vara svårt att lyckas med och det är någonting som man behöver att arbeta hårt för. Det finns en del olika strategier för att det ska gå vägen med att skapa kundlojalitet. Man bör belöna kunderna som nyligen gjort ett köp eller besökare som genomför flera köp – det skulle man exempelvis kunna göra genom att de får en rabatt vid nästa köp. Det gör att nästa gång som de är i köpprocessen för att beställa något som ni har i ert sortiment kommer ni garanterat att vara i deras tankebanor.

Man skulle kunna göra det mer avancerat och skapa ett lojalitetsprogram som återkommande kunder kan få ta del av vid speciella erbjudanden eller andra förmåner. Samt att man kan nå ut till dem personligen genom skräddarsydda e-mailutskick. Det kommer att skapa en bättre relation mellan er och kunderna och det leder till att dem indirekt blir ambassadörer för er och kommer prata väl om upplevelserna bland vänner och sociala medier.


 

För en e-handel är dina kunder det viktigaste som finns – se därför till att belöna dem som gör affärer med dig. Arbeta alltid för att kunderna ska vara nöjda med upplevelsen och utveckla ständigt dina strategier.

Kontakta gärna oss om du behöver hjälp med dina digitala strategier.

 

KONTAKTA OSS