Fortsatt trögt för e-handeln efter pandemin

Fortsatt trögt för e-handeln efter pandemin

Postnord har precis gett ut sin rapport, E-barometern, för andra kvartalet 2022. Vi som jobbar med digital marknadsföring tycker förstås att denna rapport är intressant. Men även för dig som driver en e-handel är det bra att hålla koll på nuläget och vad som spås komma längre fram. I denna artikel sammanfattar vi innehållet av E-barometern Q2 2022.

E-handeln fortsätter att minska

Under årets andra kvartal fortsatte e-handeln att minska. Tillväxtminskningen var 8 procent precis som för årets första kvartal. När samhället öppnade upp igen började svenskarnas konsumtionsmönster till stor del återgå till hur det såg ut före pandemin.

Konjunkturläget är fortsatt osäkert och det finns flera orosmoln. Inflationen ligger i nuläget på 8 procent och räntorna kommer förmodligen att höjas ytterligare. En annan sak som riskerar att påverka hushållens konsumtionsutrymme och handlarnas kostnader är de höga energipriserna till följd av kriget i Ukraina.

E-handeln inom olika branscher

De branscher där vi ser minskningen extra tydligt är dagligvaruhandeln och sporthandeln. Dagligvaruhandeln via nätet minskade med 28% beroende på att vi äter fler måltider utanför hemmet och att vi handlar mer av våra matvaror i fysiska butiker igen. Inom sporthandeln har fokus flyttats från outdoorprodukter till lagsportsutrustning. Samtidigt har försäljningen minskat med 12%.

Andra branscher har börjat påverkas av rådande konjunkturläge. Möbelhandeln och bygghandeln har minskat på grund av den skakiga bostadsmarknaden och de högre kostnaderna för att ta lån. Intresset för hemmet har också minskat något när samhället har öppnats upp igen.

Den enda bransch som ökat under kvartal två är apoteksbranschen. Apoteksbranschen går fortsatt positivt med en ökning på 4%. Branschen verkar kunna behålla många av de kunder som man fått under pandemin. Flera apotek finns också med på topplistan av favoritnäthandlare.

Vad kan vi förvänta oss under resten av 2022?

Få företag tror på ökad e-handelsförsäljning under hösten. Anledningen till att många tror på en försäljningsminskning är att man har en oro för konjunkturen, konsumtionen, inflationen och energi- och fraktpriserna.

Nya trender inom e-handeln

Paketboxar har ökat snabbt under de senaste åren. Allt fler väljer att hämta sina paket i en paketbox. Många e-handlare och logistikföretag satsar på att leverera till paketboxar. Samtidigt som fler och fler använder paketboxar som förstahandsval så minskar användandet av utlämningsställen i samma takt. Paketboxen upplevs som ett mer flexibelt leveransalternativ, med generösare öppettider och mindre risk för köer.

Konsumenterna är idag mycket mer vana vid att näthandla och ställer också högre krav på e-handelsföretagen. Leveransen blir allt viktigare för kunderna. Fler är idag också villiga att betala extra för att få varan levererad på ett annat sätt än det förvalda. Vanligast är att man vill ha varan levererad hem till dörren och man är då också beredd att betala lite mer för detta. Kundernas efterfrågan på hemleverans ökade under pandemin och intresset verkar finnas kvar.

Vill du veta mer om e-handel och hur vi kan hjälpa dig, kan du kontakta oss på telefon 033-400 55 50 eller via mail info@highendmedia.se

Du kan även läsa hela E-barometern här >> https://www.postnord.se/foretagslosningar/e-handel/e-handelsrapporter/e-barometern