Nyheter

Nyheter inom digital marknadsföring, SEO och betald annonsering

Sökintentioner i SERPen
Nyheter

Hur mycket klickas det på Google Ads-annonser?

En uppmärksammad studie i Semrush Det är sällan jag sett en undersökning eller artikel gällande sökbeteende kommenterats och diskuterats så flitigt på nätet som den Semrush publicerade för snart tre veckor sedan. Studien Zero-Clicks Study fokuserar på klickbeteende i SERPen (Search Engine Results Page), alltså den sökresultatsida som en användare får efter att en sökning gjorts på en sökmotor. Studien baserar sig på 20 000

Läs mer »
Frukostseminarium
Nyheter

Nytt frukostseminarium 24 november

Torsdag den 24 november är det dags för ett nytt frukostseminarium på High End Medias kontor. Temat under seminariet är ”Google Ads”. Att annonsera på Google är ett bra sätt att snabbt få fler besökare till sin hemsida, för att öka försäljningen eller för att nå andra målsättningar man har med sin digitala närvaro. Men det finns många val att ta hänsyn till i Google

Läs mer »
Svenskarna och Internet 2020
Nyheter

Svenskarna och Internet 2022

Varje år gör Internetstiftelsen en studie av svenska folkets internetvanor. I oktober varje år presenterar de sin rapport och givetvis är vi på HighEndMedia väldigt intresserade av rapporten. I år har vi valt att titta närmare på vad som begränsar vår internetanvändning, e-handel och nätbedrägerier samt sociala medier. De allra flesta svenskarna använder internet och de tjänster som erbjuds där. 94% av Sveriges befolkning använder

Läs mer »
Frukostseminarium
Nyheter

Nytt frukostseminarium 20 oktober

Torsdag den 20 oktober är det dags för ännu ett frukostseminarium på High End Medias kontor. Temat under seminariet är ”Interaktiv video & bild”. Live shopping har blivit en stor succé för e-handlare de senaste åren, framförallt inom retailbranschen. De har kunnat se fler besökare, ökade besökstider och högre konverteringsgrad. Även rankingen på Google påverkas positivt. Men nu börjar även andra branscher hitta sätt att

Läs mer »
E-handel
Nyheter

Fortsatt trögt för e-handeln efter pandemin

Postnord har precis gett ut sin rapport, E-barometern, för andra kvartalet 2022. Vi som jobbar med digital marknadsföring tycker förstås att denna rapport är intressant. Men även för dig som driver en e-handel är det bra att hålla koll på nuläget och vad som spås komma längre fram. I denna artikel sammanfattar vi innehållet av E-barometern Q2 2022. E-handeln fortsätter att minska Under årets andra

Läs mer »
Frukostseminarium
Nyheter

Missa inte vårt frukostseminarium

Torsdag den 22 september är det dags för ett frukostseminarium på High End Medias kontor. Temat under seminariet är ”Sociala Medier”. Kom som du är eller ta med dig dina kollegor och vänner som behöver tips på hur man syns på sociala medier. Oavsett om era kunder är företag eller privatpersoner så har ni stor fördel av att jobba aktivt med sociala medier. Kom och

Läs mer »
Google Analytics 4
Nyheter

Google Analytics Certification

GA4 ersätter Universal Analytics Google Analytics 4, eller GA4 som det förkortas, har vi skrivit om tidigare och nu är det dags igen. Sedan lanseringen i oktober 2020 så är det inte bara vi som återkommande skrivit om Googles senaste version av analysverktyget, utan det har diskuterats vitt och brett i många olika sammanhang. Trots detta har de flesta hängt kvar vid den tidigare versionen

Läs mer »
E-handel
Nyheter

Hur går det för e-handeln efter pandemin?

Varje kvartal ger Postnord ut en rapport, E-barometern, där de visar e-handelns utveckling och aktuella trender. För oss som jobbar med digital marknadsföring är detta intressant läsning. Även för dig som driver en e-handel kan det vara bra att hålla koll på nuläget och vad som kanske kommer längre fram. Vi har därför gjort en liten sammanfattning av E-barometern Q1 2022. E-handeln minskar Under första

Läs mer »
GA4
Nyheter

Google Analytics 4/ GA4

För några veckor sedan meddelade Google att de fasar ut Google Universal Analytics. Från och med 1 juli 2023 kommer det inte längre in någon ny data i UA. Rapporterna i Universal Analytics kommer vara tillgängliga i åtminstone sex månader (efter juli 2023) men exakt datum har inte meddelats. Det börjar alltså bli hög tid att implementera ersättaren Google Analytics 4 (GA4). Beskedet möttes av

Läs mer »
Postnord Retail Day
Nyheter

PostNord Retail Day 2022 och summering av E-barometern

Då var det dags igen att summera årets första PostNord Retail Day som gick av stapeln den 22/2. Temat denna gång var ”Handelns heliga Graal – från sömlösa kundresor till optimerade kundupplevelser”. Vi fick äntligen se siffror från E-barometern på e-handelns tillväxt under helåret 2021. För er som inte följde det digitala eventet har vi här sammanfattat vad som togs upp. E-barometern för helåret 2021

Läs mer »

Nyheter inom digital marknadsföring

Här publiceras nyheter från High End Media Group, främst om digital marknadsföring.

Vi skriver även om interna och externa nyheter som vi tror du som besökare är intresserad av.