Kurs i Google Analytics

Har du någon gång funderat över vilka det är som besöker din hemsida och vad de gör på den? Google Analytics är ett mycket kraftfullt gratisverktyg som du kan använda för att samla in all information av den här typen. Att kunna tolka informationen som Google Analytics samlar in om din webbplats öppnar upp för en lång rad möjligheter som att:

  • analysera vilket innehåll som är populärt på din webbplats
  • förstå vad som genererar affärer
  • se vart din trafik kommer ifrån och kunna se vilka aktiviteter som driver besök
  • kunna förbättra din hemsida genom att förstå var och när besökarna lämnar webbplatsen
  • med mera…

Google Analytics kan med andra ord fungera som ett renodlat statistikverktyg, men även användas för leadsgenerering, kampanjuppföljning och optimering av konverteringar. I dagens digitala värld är Google Analytics ett mycket viktigt verktyg för att ta rätt affärskritiska beslut.

Digital Business

Daniel Palmqvist från High End Media undervisar i kursen Digital Business på Yrkeshögskolan i Borås. Läs mer här om den kursen.

Kurstillfällen, grundkurs Google Analytics

  • Tisdag 25:e april, kl 08:00-12:00 halvdag, Adress: Skaraborgsv. 3B, Simonsland, Borås. Fullbokad
  • Tisdag 13:e juni, kl 08:00-12:00, halvdag, Adress: Skaraborgsv. 3B, Simonsland, Borås. Anmäl dig nedan så hör vi av oss med bokningsbekräftelse och mer info.
  • Om ni är ett större sällskap, så kan vi även skräddarsy utbildningar för era behov och då hålla den vid ett separat tillfälle.

Kostnad för grundkurs Google Analytics

  • Vi tar endast 1 995 kr plus moms för halvdagskursen.

Vad kursen innehåller

  • 4 timmars grundläggande utbildning i Google Analytics
  • 2 x 15 minuters support innan kursen för installation av Google Analytics och Google Search Console, för deltagare som behöver detta
  • 1 x 60 minuters uppföljning via en hangout online, för att fånga upp ev. frågor och analysera statistiken som framkommit sedan kursen hölls.
  • lär dig hitta rätt i Google Analytics
  • grunderna i mätning och mätetal
  • vilka är dina besökare och vart kommer de från?
  • att analysera data, vad betyder siffrorna egentligen?
  • segment och filter
  • mät dina marknadsföringsaktiviteter, vilka av dem ger resultat?

Till vem riktar sig utbildningen?

Detta är en grundläggande kurs som riktar sig till dig som idag är ansvarig för en eller flera webbplatser och vill lära dig mer om att samla in och att tolka data för att säkerställa att t. ex. olika marknadsaktiviteter ger önskat resultat. Du kanske jobbar som marknadskoordinator eller webbredaktör och vill ta ett steg till.

Anmälan

Anmälan till kursen görs i formuläret nedan, sista dagen för anmälan är 7 dagar innan kurstillfället.
Skriv namn och e-postadress nedan så återkopplar vi med bekräftelse och mer info.