Svenskarna och internet 2021

Svenskarna och internet 2021

Varje år släpper Internetstiftelsen Svenskarna och internet; en rapport över svenskarnas internetvanor och hur vi följer samhällets digitalisering. Årets undersökning är omfattande och innehåller många delar. Några av dem är e-handel, sociala medier, digital källkritik, arbete/studier på distans och nöjesspel/streamers.

Vi på High End Media har tittat lite närmare på e-handel, digitala betallösningar och sociala medier.

E-handel och digitala betallösningar

89% av internetanvändarna (16+) uppger att de har e-handlat under 2021. 2 av 10 av dessa har börjat handla på nätet bara de senaste tre åren. Det gäller främst den äldre generationen och de yngre 00-talisterna.

”Live shopping” (när företag visar sina produkter i livesändning) är ett begrepp som 4 av 10 av internetanvändarna känner till. Däremot är det enbart 3% av dessa som har både deltagit och köpt något. Gällande ”Social shopping” (shopping och betalning direkt via social medieplattform) är det 7% som har deltagit och köpt något. 31% har aldrig hört talas om begreppet förut.

Så mycket som hälften av internetanvändarna känner sig osäkra eller otrygga vid steget för betalning. De främsta orsakerna är utlämnande av konto- och kortuppgifter, okänd site, oro över företagets seriositet och rädsla för att göra fel. 1 av 10 av våra äldsta i Sverige behöver hjälp med att e-handla. Det här är aspekter att ha i åtanke för alla som har en e-handel. Vilka förbättringsmöjligheter finns det för er hemsida och checkout för att få kunderna att känna sig trygga?

Betallösningarna som använts varje vecka under 2021 (användare 18+ år):

  • 45% Swish
  • 16% Klarna
  • 16% Betalar/blippar med mobilen
  • 3% Paypal
  • 1% Qliro

Vill du läsa mer om e-handel, checkout och returer så har vi summerat E-barometern Q2 här

Sociala medier

 

95% av Sveriges internetanvändare har använt sociala medier under 2021, enligt rapporten Svenskarna och internet. De yngre är mer aktiva än de aldra äldsta men de som använder SoMe allra mest är 90-talisterna.

De medier som används dagligen är Facebook, Instagram och Youtube. (Flera av de som läst rapporten har enligt Internetstiftelsen uppmärksammat att Youtube börjat räknas som ett socialt medium snarare än en videotjänst.) Om man jämför det dagliga användandet är Facebook det sociala medium som har ökat sedan rapporten 2020.

Men vad gör vi på social medier 2021?

För Youtube skiljer det sig en del utifrån ålder. De yngsta ser mest på nöjesvideos medan de äldsta lyssnar på musik. 56% av internetanvändarna ser på instruktionsfilmer via Youtube.
För Instagram är det flödet som används mest. 50% använder funktionen Stories, var femte använder IGTV (lite längre filmklipp) och 2% Instagramshopping. Här är det 90-talisterna, följt av 80-talisterna som är mest aktiva.

 

Användningen av sociala medier under 2021 (användare 8+ år):

Använt någon gång de senaste 12 månaderna: Använt dagligen:
Youtube 81% Facebook 54%
Facebook 71% Instagram 46%
Instagram 64%  Youtube 35%
Snapchat 38% Snapchat 23%
Linkedin 25% Tiktok 10%

 

Vill du grotta ner dig i mer data eller läsa om övriga rubriker? Se hela rapporten här

Tycker du att det är svårt med sociala medier för din verksamhet? Kom förbi oss på en kopp kaffe eller ring/maila så hjälper vi dig!