20 år med sökmotoroptimering från Borås

20 år med sökmotoroptimering från Borås

Idag firar vi på High End Media Group AB ett litet jubileum, vi har en anställd som idag har levererat SEO professionellt i 20 år!

I en bloggpost som man kan rota fram via Wayback machine här så kan man läsa lite om hur det gick till. Det är Tomas Axelsson som var med och startade den Borås-baserade SEO-byrån Multi Innovation Group, som bodde på domänadressen migorup.se som den 11 februari 2002 började leverera sökmotoroptimering. Den första kunden var Aktiv AB som torde varit ett av de första företagen i Sverige att köpa denna typ av tjänst av en byrå.

Sökmotoroptimering före Google

seo

På den tiden var inte sökmotoroptimering inte alls vad den är idag, minst sagt. Den dominerande sökmotorn i Sverige var inte Google utan Altavista.  Altavistas algoritmer var helt annorlunda, de vägde t. ex. inte in länkar alls, utan baserade nästan uteslutande sin ranking på sidans innehåll. De var också dåliga på att se en ”helhet” för en webbsajt och värderade dokumenten ett och ett. Att ”lura” Altavista var enkelt om man ville, man kunde glatt lägga vit text på vit bakgrund och pumpa in sökord man ville synas på utan att ens behöva strukturera läsbara meningar. Detta gjorde att kvalitén på sökresultaten var undermåliga och det gjorde Googles intåg på marknaden till en ganska enkel resa.

Egna SEO-verktyg

Detta var en kul och spännande tid, det fanns inte så mycket material att hitta om sökmotoroptimering, utan man fick lära sig allt på egen hand, med egna experiment och egna erfarenheter. Det fanns inte heller mycket verktyg att använda så på Migroup byggdes det ett eget statistikverktyg (en enkel variant av Google Analytics), det byggdes ett eget rankingverktyg och så vidare och så vidare. Det byggdes även ett par olika publiceringsverktyg, det var innan WordPress påbörjade sitt segertåg över världen.

Google och länkar

Sen gjorde Google sitt intåg och det här med länkar blev grejen, även där var Migroup i framkant och var nog bland de första i landet som började ”snappa” domäner i syfte att bygga länkar till kunderna. Detta var mycket framgångsrikt och hela förstasidor plats 1-10 ägdes av Migroups kunder på ”toksvåra” ord som t. ex. badrum, kök och så vidare. Migroup själva placerade sig också bra, och höll bland annat förstaplatsen (även före Wikipedia etc) på ordet ”sökmotoroptimering” kontinuerligt i närmare fem år, sannolikt rekord.

SEO

Sökmotoroptimering i Borås – Ledning i Stockholm

År 2007 köptes Migroup.se upp av det börsnoterade företaget Getupdated AB, och då växte SEO-avdelningen i Borås ordentligt och var under perioder sannolikt Sveriges största SEO-byrå, tyvärr

var ledningen av Getupdated som hade huvudkontor i Stockholm inte så värst stabilt, så även om Borås-kontoret var ett väloljat maskineri så led bolaget i stort av en rad mindre lyckade beslut från koncernledningens sida. Koncernen bytte också namn till Oniva Online Group, och numer finns inget av internetmarknadsföringsverksamheten kvar, börsplatsen används nu av Binero som är ett mycket spännande molnbolag som ser ut att ha en mycket fin framtid framför sig.

High End Media står för tradition, kvalitet och nyfikenhet

På High End Media Group så finns det även med fler medarbetare från ”den gamla goda tiden”, Daniel Palmqvist (som också är delägare/grundare av High End Media) påbörjade sin karriär inom internetmarknadsföring år 2005. Lite av vad han levererade positionsmässigt kan ses i ett Linkedin-inlägg som han skrev i samband med att tiden på Migroup/Getupdated/Oniva gick mot sitt slut, https://www.linkedin.com/pulse/bokslut-daniel-palmqvist/.

När vi startade High End Media Group var det en självklarhet att försöka få med några av alla de duktiga kollegorna vi jobbat med så vi har även Marie Grahn-Josefsson som började på Migroup 2005, Cecilia Dreier som kom ombord under Getupdated-eran 2008. Med denna starka uppställning så är High End Media Group sannolikt är en Sveriges mest seniora företag inom sökmotoroptimering. Vi har även fyllt på med ett antal yngre talanger som med nya ögon ser till att vi även framgent ligger i framkant när det gäller kvalité inom leverans av digital marknadsföring.

Sökmotoroptimering är fortsatt en bransch där många förändringar sker, fokus har förflyttats från att enbart handla om position på en sökmotor, till att idag långt mycket mer handla om relevans och uppföljning av trafik och konverteringar. Att i det fallet ha en byrå som besitter så mycket erfarenhet, samtidigt som yngre rekryteringar ger oss en hunger och nyfikenhet, hoppas vi känns tryggt för alla nuvarande och framtida samarbetspartners.