Nyheter

PostNord Retail Day 2022 och summering av E-barometern

Då var det dags igen att summera årets första PostNord Retail Day som gick av stapeln den 22/2. Temat denna gång var ”Handelns heliga Graal – från sömlösa kundresor till optimerade kundupplevelser”. Vi fick äntligen se siffror från E-barometern på e-handelns tillväxt under helåret 2021. För er som inte följde det digitala eventet har vi här sammanfattat vad som togs upp.

E-barometern för helåret 2021

Som vanligt inleddes dagen med en sammanfattning av E-barometern, nu för helåret 2021. Vi fick reda på att e-handelns tillväxt totalt har ökat med 20% mot året innan. Under 2020 förutspåddes det att tillväxten för 2021 skulle ligga på omkring 7%, men istället blev den alltså 20% – betydligt mer än vad man trott.

Hösten 2021 hade faktiskt en negativ utveckling där tillväxten sjönk med -1.2% under fjärde kvartalet gentemot samma period 2020. Förklaringen till detta kan dock bero på att tillväxten fjärde kvartalet 2020 var den högsta som någonsin uppmätts i E-barometern, vilket gjorde det extremt svårt att uppnå samma höga tillväxt sista kvartalet 2021.

ehandel

Branscher med högst tillväxt

Sett till vilka branscher som hade störst tillväxt ser vi att dagligvaror på nätet hamnade på 35% i tillväxt mot föregående år, medan möbler och heminredning hade näst störst tillväxt på 27%, därefter hemelektronik på 23%.

En spännande siffra är att 96% av de svarande svenskarna någon gång har e-handlat under året 2021, detta är den största procentandelen i hela Europa. Vi är 59% som har e-handlat via mobilen.

E-barometern visar ökad efterfrågan på liveshopping

Siffror visar också att liveshopping är något som svenskarna vill se mer utav. Liveshopping innebär att produkter visas upp live med möjlighet att köpa varorna direkt i sändningen, det går även att ställa frågor och konsumenterna får en känsla av produkten och företaget som ligger bakom. Nästan som att handla i en fysisk butik. Den grupp som vill se att fler webbutiker använder liveshopping är unga kvinnor i åldrarna 18 -29.

 

Varför handlar vi begagnat på nätet?

Knappt hälften av konsumenterna (45%) har handlat något begagnat på nätet under 2021. Flest har handlat begagnade möbler eller heminredning, följt av kläder och skor samt barnartiklar och leksaker. Lite förvånande siffror är att orsaken till varför svenskarna handlar begagnat på nätet är att det är billigare än att köpa nytt, alltså är det inte hållbarhetsperspektivet som hamnar på första plats.

66% av de svarande svenskarna fick välja leveranssätt för sin senaste leverans. Motsvarande siffra 2020 var 61% och 43% 2017. Detta visar att alltfler webbutiker erbjuder fler leveranssätt. Vilket också är en viktig aspekt för de som e-handlar som vill ha flera valmöjligheter vid valet av leveranssätt.

Fakturabetalning är populäraste betalningsalternativet

31% av e-handlarna föredrar fakturabetalning, vilket gör att fakturabetalning hamnar på förstaplats av övriga betalsätt. Svenskarna vill kunna se varan innan betalning. Klarna har bidragit med smidiga lösningar vad gäller fakturabetalning, vilket är en bidragande faktor till varför just betalning mot faktura är så populärt.

Utöver en summering av E-barometern för helåret 2021 fick vi också ta del utav diskussioner mellan olika aktörer på marknaden såsom Lindex, Stadium och Jula. Det pratades bland annat om inventering med hjälp av RFID, hur nya techlösningar hjälper att optimera kundresan och morgondagens shoppingupplevelser. Vi tackar för ett intressant PostNord event även denna gång!