Google har under sommaren lanserat ett nytt spännande Google Ads tillägg i Sverige som gör det möjligt att visa bilder i anslutning till textannonser. Det finns två olika typer av bildtillägg;
bildtillägg (som använder sig av bilder som man själv valt ut och laddat upp) och dynamiskt bildtillägg (som använder sig av bilder som redan ligger på hemsidan). Precis som med andra Google Ads tillägg så är det Google som styr när ett tillägg visas och man är inte garanterad bilder i annonserna bara för att ett bildtillägg är aktiverat.
Än så länge så är bildtilläggen inte tillgängliga för alla utan vissa krav behöver uppfyllas. Bland annat så behöver annonskontot ha varit aktivt i minst 90 dagar och ha följt Googles annonspolicyer under en lång period.
Bildtillägg visar högre CTR
Vi har haft möjlighet att testa bildtillägg för flera kunder under sommaren och resultat ser så här långt väldigt positivt ut. Än så länge så ser vi relativt få visningar av tillägget men en rejäl förbättring av click through rate för de annonser där det förkommer. Vi kommer förmodligen få se mer av dessa bildtillägg i sökresultatet framöver.
Kontakta oss för hjälp med din annonsering!