Den ryska sökmotorn Yandex är den fjärde största i världen (efter Google, Bing och Yahoo!) och har den största marknadsandelen i Ryssland. I januari 2023 drabbades den av vad som kan sägas vara en av de största dataläckorna som en modernt tech-företag har drabbats av på många år. Den första läckan avslöjade 1922 rankningsfaktorer, av dessa är mer än mer än 64% markerade som oanvända eller ”deprecated” (urfasade och bör undvikas). Den läckta informationen innehåller också data om en rad andra Yandex-produkter som t.ex. kartor, e-post och diverse molntjänster.
Detta är förstås mumma för oss seo-nördar, jag och ytterligare kollegor på High End Media Group har mellan 15 och 20 års erfarenhet vardera av sökmotoroptimering och har under denna tid har vi förstås följt utvecklingen noga. Alla dessa år har givetvis resulterat i stora mängder med kunskap om hur algoritmerna reagerar på olika faktorer, en del av denna information är baserad på experiment, men också praktisk erfarenhet efter att direkt eller indirekt jobbat med och/eller följt tusentals sajter. Google delar ju också mellan varven med sig av hur deras algoritmer fungerar, men det är ytlig information och man får ta den med en nypa salt, det har visat sig att vad Google säger och vad dom verkligen gör kan skilja sig åt. Denna dataläckan är dock något helt annat, det ger insyn och information svart på vitt om vilka faktorer som gör skillnad eller ej.
Nedan följer några exempel på Yandex-läckan har avslöjat för oss, ha dock i åtanke att Yandex och Google är två helt skilda sökmotorer, och att Yandex tar hänsyn till en faktor behöver inte betyda att Google gör det.
- Yandex tar fortfarande hänsyn till meta-keywords-taggen! Här har vi haft fel i våra antaganden, vi har helt enkelt tänkt att ingen modern sökmotor skulle ta hänsyn till en dold tagg som inte användaren ser eller märker på något sätt. Här tror vi Yandex skiljer sig från Google.
- Antal klick och CTR. Faktorerna som läckan avslöjar är att hänsyn tas till hur ofta det klickas på olika URL:er i ett sökresultat.
- Länkar från sajter med hög auktoritet är en positiv faktor.
- Yandex verkar inte kunna hantera JavaScript riktigt bra. Här tror vi att Yandex skiljer sig från Google. Google hanterar inte JavaScript ”perfekt” men sannolikt mycket bättre än Yandex.
- Serverfel och för mycket 4xx-fel kan påverka ranking negativt.
- Åldern på en sida och när den senast är uppdaterad spelar roll, ett antal faktorer angående ”färskhet” spelar roll särskilt när det kommer till nyhetsrelaterade sökningar. Föga förvånande.
- Yandex spindlar Google, Bing, YouTube och TikTok och använder information därifrån. Det finns 83 rankingfaktorer där ordet “Google” ingår, så Yandex har litat ganska mycket på att Google serverar relevanta sökresultat och har använt sig av det.
- Yandex har 315 rankingfaktorer som är riktade mot att hantera “överoptimering”. Detta är något som är rätt självklart om man vill presentera läsbara, relevanta sökresultat. Vi minns med fasa hur det såg förr i tiden när Altavista dominerade sökmarknaden… Yngwie Malmsteen som sa något i stil med: “Less is more… how can that be? It’s impossible… more is more” bör med andra ord inte byta karriär och börja med SEO. Den svenska linjen “lagom är bäst” är med andra ord mer passande för en karriär inom denna bransch.
Vi kommer fortsatt att utvärdera informationen från Yandex och då även fundera över vilka faktorer som också gäller för Google, informationen i sig ger uppslag till tester vi kan göra, men har även potential att förklara en del resultat som har förvånat oss. För den som vill läsa mer så finns bokstavligen hur mycket analyser som helst att tillgå, allt bara en Googling bort.