Svenskarna och internet
Vi svenskar är långt framme när det gäller den digitala utvecklingen. I princip alla invånare i Sverige använder internet frekvent. I takt med att den äldsta gruppen i befolkningen minskar så minskar också antalet invånare som INTE använder internet. År 2023 har andelen som inte använder internet minskat med 1,2%, så nu är det bara 4 % av befolkningen (som är 16 år eller äldre) som inte använder internet.
Sociala medier och nya målgrupper
Det är ett faktum att vi inte blir yngre och att det hela tiden kommer nya trender att haka på. Visst är det lite jobbigt att hela tiden hålla koll på vilka sociala kanaler som trendar? Men det är viktigt för företag som vill utvecklas och inte tappa fart, att ha koll på sina egna målgrupper och revidera dessa i takt med att trenderna förändras. Det är lätt hänt att bara ”köra vidare” som man alltid har gjort när det går bra. Fast det räcker inte att bara göra som man brukar, alla som vill nå framgång på längre sikt måste planera för generationsskiftena och se till att i god tid etablera sig i de sociala kanalerna där den framtida målgruppen befinner sig.
Populära sociala medier kanaler
I Sverige gillar vi att använda oss av Youtube, Facebook och Instagram, men det börjar synas en tydlig skiljelinje mellan de som är födda på 1900-talet och 2000-talet vad gäller vilka sociala medier som används och i vilken omfattning. Bland de födda på 2000-talet ligger inte Facebook och Instagram längre i topp. Youtube är den tjänst som barn och ungdomar använder mest oavsett skolålder. Efter Youtube kvalar istället Snapchat, Tiktok och Roblox in på topplaceringarna hos 00- och 10-talisterna.
Bland alla kanaler är det Tiktok som växer snabbast och Facebook som minskar.
Vilken är företagets framtida målgrupp?
Som företag bör ni ha koll på er framtida målgrupp och vart dom befinner sig på sociala medier. Om ni har haft framgång på Instagram i många år så kanske det är dags att etablera er på Tiktok snart? Att synas på sociala medier blir bara viktigare och om det görs på rätt sätt och riktas till rätt målgrupp kan det bli en viktig källa för både ökad varumärkeskännedom och större intäkter.
Vi på High End Media Group finns här för er som är osäkra på hur ni ska planera etableringen på sociala medier.
Vill ni ha specialisthjälp med att ta fram målgrupper och personas för att ta reda på i vilka sociala kanaler ni ska satsa på i framtiden?
Kontakta oss på High End Media Group
Källa: Svenskarna och internet 2023, ladda ner och läs hela rapporten här: Svenskarna och Internet