Snipp snapp snut då var året slut…
För oss på High End Media har det varit ett spännande 2021 med många roliga saker som har hänt trots ännu ett år i pandemin. Vi har fyllt 5 år som mediebyrå, fått in fler stjärnor och kompetenser i teamet och fått nya spännande kunduppdrag. För att avsluta det här året på bästa sätt kommer här en liten spaning över digitala trender 2022 så att vi kommer väl förberedda in i det nya året och på vad det har att erbjuda.
Snabb hemsida fortsatt viktigt under 2022
Under 2021 kom Googles uppdatering Core Web Vitals.
Under 2022 kommer dessa rankingsfaktorer bli allt viktigare i hur Google prioriterar hemsidor. Det är därför viktigt att hemsidans laddningstid, interaktivitet och visuella stabilitet är inom godkända mått för att detta inte ska påverka rankningen i sökresultatet. För att se hur hemsidan presterar just nu går det att se detta här. Vi tror att Google kommer lägga ännu större vikt vid att hemsidan ska vara användarvänlig och snabb under 2022.
Ökad integritet och utfasning av tredjepartscookies
Ökad integritet på nätet blir allt viktigare. Och integriteten är en fortsatt “digital trend” under 2022. Vi vill veta hur företagen samlar in data om oss och vårt beteende på nätet. Detta har även lett till utfasningen av tredjepartscookies som används för att samla in information om vårt beteende på nätet. Vem har inte besökt en E-handlare och sedan blivit förföljd av produkterna man nyss sett på alla andra hemsidor man besöker efteråt? Detta är tack vara tredjepartscookies, som till exempel gör det möjligt att visa annonser för de personer som har besökt en viss produktsida.
Utfasningen av tredjepartscookies har sedan länge varit igång och webbläsare som till exempel Firefox har redan begränsat cookies. Google planerar att göra samma utfasning under 2022-2023 i deras Chrome-webbläsare. Detta kommer att försvåra marknadsföringen och det gäller att på andra sätt få in information om besökarna för att bedriva effektiv marknadsföring.
Rörligt material på sociala medier trendar
Vi ser alltmer rörligt material på sociala medier. Både för B2C-företag och B2B-företag är detta något som borde användas mera för att följa med i utvecklingen på sociala medier där video alltmer tar över…
Som tur är går det att utnyttja flera av de funktioner som finns tillgängliga på bland annat Facebook och Instagram! Till exempel har vi Facebook stories och Instagram stories, även reels på Instagram där det går att göra mycket kul! Vi har även TikTok som bara växer sig starkare och får fler och fler användare världen över. På TikTok gäller det att vara kreativ och genuin för att passa in i appens tonalitet och det handlar mer om att visa upp tips och roliga klipp hellre än att kränga produkter.
Vad är Metaverse?
Kan väl knappast vara någon som har missat detta buzzword under året som gått? Ett Metaverse där den fysiska och digitala världen slås ihop och blir en virtuell verklighet där vi i 3D kan integrera med den virtuella miljön och kommunicera med varandra. AR och VR tekniken används redan idag men kommer i framtiden att slås ihop och bilda Metaverse. Ännu är det lite oklart hur detta kommer att utvecklas. Facebook kallar sig nu för Meta och planerar att lägga stora resurser på att utveckla ett Metaverse vidare. Metaverse kommer finnas med på många trendspaningar framöver då detta inte utvecklas över en dag…