INSIGHTS

E-handelsrapport – Digital Handel 2025

Digital handel med betalkort, mobil och dator.Vad kan svensk e-handel lära oss om digital tillväxt, hur arbetar de inom branschen idag och hur planerar de inför morgondagen? Nova Consulting Group har släppt rapporten Digital Handel 2025, där ledande e-handelsaktörer delar med sig av hur de jobbar med strategi, teknik och marknadsföring.

Värdefulla insikter i Digital Handel 2025

Den omfattande rapporten rör frågor från ett stort antal ämnen inom e-handel och digitalisering. Den bygger på insikter från både B2B- och B2C-företag och ger en tydlig bild av nuläget i branschen, men också spaningar framåt. Ett värdefullt verktyg för dig som arbetar med e-handel eller marknadsföring inom digital handel och vill fatta bättre beslut för en mer hållbar och lönsam tillväxt.

E-handelsrapporten svarar på frågor som:

  • Vilka plattformar används mest och hur nöjda är företagen med sina val?
  • Hur långt har svenska e-handlare kommit med AI och marketing automation?
  • Vad är mest lönsamt – att jaga nya kunder eller bygga lojalitet hos befintliga?
  • Hur ser innovationskraften egentligen ut inom svensk e-handel?
  • Och hur optimeras kanalstrategier, målgrupper och användningen av data?

Vad gör företagen som lyckas?

I vår spaning dyker vi djupare i rapporten för att ta reda på vad som egentligen utmärker de företag som lyckas. Hur kommer det sig att vissa verksamheter uppnår större framgång än andra i en tuff marknad med ökad konkurrens och stigande kostnader? Och vilken roll spelar data, automation och lojalitet? Här lyfter vi fem områden inom marknadsföring som påverkar affären för dig som driver e-handel.

  1. Trots tillgång till all data är det fortfarande få som utnyttjar den fullt ut. Med rätt datainsikter kan företag nå rätt målgrupp vid rätt tillfälle, sänka kostnader och öka försäljningen.
  2. Allt fler satsar på AI och automatisering, men kompetensbristen är ett hinder. Med rätt kunskap, smarta verktyg och en genomtänkt strategi kan du med små justeringar få stor effekt.
  3. För att skapa tillväxt prioriterar företag att jaga nya kunder framför att vårda relationen med de befintliga trots att kostnaden för nykundsanskaffningen ökat kraftigt. Att satsa på befintliga kunder och bygga ett starkt varumärke skapar större förutsättningar för lönsamhet och hållbar tillväxt.
  4. SEO och Marketing Automation är de mest prioriterade arbetsområdena inom marknadsföring.
  5. Och sist men inte minst…Google bedöms av de tillfrågade som den mest lönsamma marknadsföringskanalen!

 

Vill du veta mer vad som funkar (och inte) för svenska e-handelsföretag, läs hela rapporten som finns att ta del av här: