Nyheter

Nyheter inom digital marknadsföring, SEO och betald annonsering

Google Core Update- November 2024

11 november 2024 släppte Google sin senaste core-uppdatering. Denna har gradvis rullats ut under de senaste två veckorna.  Vad är en core-uppdatering? Core-uppdateringar är stora förändringar som Google gör flera gånger per år för att förbättra hur deras sökmotor fungerar. Syftet med dessa uppdateringar är att visa mer relevant och värdefullt innehåll för användarna. Detta kan innebära att vissa webbplatser får bättre eller sämre placeringar

Läs mer »
title-tag-rewrite
Nyheter

Google lyfter fram og:title i SERPen

Att vi i hög utsträckning använder oss av Google när vi letar efter något är ett faktum. När du söker efter något på Google så kommer du att få ett sökresultat, något som rent branschmässigt kallas för sökresultatsida, eller SERP (Search Engine Results Page). I SERPen visas allehanda klickbara länkar. Dessa länkar kallas “titel-länk” eller “title link” på engelska. Denna titel-länk är ofta det första

Läs mer »

Sidan två är tillbaka på Google!

Google återgår till sidnumrering i sökresultatet Google har nyligen valt att ta bort sin funktion för oändlig scrollning i sökresultaten och återgå till den klassiska pagineringen där användare bläddrar mellan sidor 1, 2, 3, och så vidare. Denna återgång skedde i slutet av juni 2024 och innebär att det nu finns en “Nästa”-knapp längst ner på sökresultatsidan istället för att fler resultat automatiskt laddas när

Läs mer »

2024 Zero-Click Search Study ur ett europeiskt perspektiv

Studien 2024 Zero-Click Search Diskussioner kring klickbeteende och Zero-Click är något som blossar upp med jämna mellanrum. Zero-Click handlar alltså om sökningar på en sökmotor som inte leder till något klick i sökresultatet. Nu har en ny studie kallad “2024 Zero-Click Search Study” av Rand Fishkin presenterats. Studien analyserar sökbeteende på Google med fokus på hur många sökningar som leder till klick på webbplatser inom

Läs mer »

Digital Business Borås 2024

Digital Business Borås 2024 Den 17 april ägde Digital Business Borås 2024 rum, och det berörde många relevanta och intressanta ämnen inom e-handel och digital marknadsföring. Digital tillgänglighet Lennart Engelhardt & Anna Malmberg från Funka var på plats för att tala om vikten av digital tillgänglighet. Men vad innebär egentligen digital tillgänglighet? Jo, det betyder att hemsidor ska vara anpassade och tillgängliga för alla. Oavsett

Läs mer »

Hanterar din webbplats Consent Mode v2?

Om din verksamhet fortfarande inte följer riktlinjerna för Consent Mode v2 så är det hög tid att agera nu. Sedan ett tag tillbaka ställs det betydligt högre krav på att webbplatsägare är mer transparenta gällande cookies och ger besökare ett tydligt val vad gäller samtycke. Att besökare möts av en tydlig samtyckesbanner är numera reglerat via EU-direktiv och är också något som satt press på

Läs mer »

Digitala trender 2024 – Postnord Retail Day

Integritet online blir viktigare När vi pratar om Postnord Retail Day ligger fokuset främst på e-handel, returer och leveranser. Det är trots allt Postnord. Trots det går det alldeles utmärkt att plocka bra och viktiga insikter när man jobbar på byrå, främst med marknadsföring. Låt oss sätta oss in i e-handelstrender för året 2024. Den personliga integriteten online är en fråga som anses bli extra

Läs mer »
Google Core Updates
Nyheter

Google Consent Mode v2

Vad innebär Consent Mode v2? Google Consent Mode v2 är en uppdatering av tidigare Consent Mode. Förenklat handlar det om hur vi samlar in data om användare och om ett samtycke har getts. V2 ser till att kraven som är satta utifrån både GDPR och DMA (Digital Markets Act) efterlevs. I korta drag är det ett proaktivt och viktigt steg för att respektera användares integritet

Läs mer »

Threads – Instagram’s svar på X (Twitter)

Meta som äger de båda sociala plattformarna Facebook och Instagram, har nu valt att ta fram en ”konkurrent” som svar på Musk’s ”X” (f d Twitter). Den nya plattformen lanserades i juli och går under namnet ”Threads”. Här i Sverige och övriga länder inom EU har det inte riktigt kommit igång ännu då Threads lanserades först i december. Inom EU har vi helt andra regler

Läs mer »
Ledigt jobb som webbdesigner!
Nyheter

Webbdesigner till digital marknadsföringsbyrå

High End Media Group AB är i behov av förstärkning och söker dig som är en kreativ webbdesigner men som även har teknisk kompetens/intresse. Du är delaktig i hela processen från designskiss till lansering och ska kunna omsätta våra kunders önskemål till funktionella och visuellt tilltalande webblösningar. För att trivas i rollen ser vi att du har kunskaper inom webbdesign, responsiv design och användarupplevelse. Du

Läs mer »

Nyheter inom digital marknadsföring

Här publiceras nyheter från High End Media Group, främst om digital marknadsföring.

Vi skriver även om interna och externa nyheter som vi tror du som besökare är intresserad av.