Är du som vi, nyfiken på hur Black Friday landade hos de svenska företagen i år?
Lite nördigt kan tyckas, men för vissa företag är just Black Friday, Black Week och Cyber Monday årets happenings och en fet kassako.
Att det är en stor skillnad i hur vi människor konsumerar under Black Week är ingen nyhet, men det är kul att se ändå hur STOR skillnaden är i de olika åldersgrupperna. Inte helt otippat har 50% av den yngre generationen tänkt att fynda under readagarna. De är, till skillnad mot många 70-talister och äldre, mer vana vid att shoppa på nätet och att söka efter erbjudanden. Men hör och häpna, även de äldre åldersgrupperna ökar för varje år sina bidrag till Black Weeks försäljningssiffror.
Planerade inköp till Black Week & Jul
Utgången av årets resultat efter Black Week var inte helt enkelt att gissa sig till. Kanske gör den ökade inflationen att färre vågar handla, även om det är billigt? Eller tänker man att det är just då det är tid att köpa det man kanske har planerat sedan innan? Det visade sig att (enligt E-barometern) det var långt fler än tidigare som hade valt att vänta med sina inköp till Black Week just på grund av en sämre ekonomi. Jämförelsevis med 2022 så var andelen som sparade inköpen till Black Week hela 3 gånger större! Här står de yngre för en hög andel men även småbarnsföräldrar ökade på statistiken kraftigt. Inte så konstigt med tanke på att dessa grupper är bland de mest drabbade av inflationen.
Här i Sverige har vi inte enligt tradition handlat tidiga julklappar i samma utsträckning som det gjorts i USA sedan flera decennier. Med den ökade inflationen och det försämrade ekonomiska läget har också sättet att handla på förändrats. Nu tenderar vi även i Sverige att göra våra inköp av julklappar i god tid innan julafton just för att passa på när bra köpläge dyker upp.
Konsumenter fortsatt skeptiska till Black Week
Trots att Black Week ökar i popularitet hos oss svenskar, så är motståndet och skepsismen bland de som handlar på nätet fortsatt hög. Hela 52% av e-handelskonsumenterna är tvivelaktiga till marknadsföring kopplat till Black Week. Här finns det ett stort utrymme för e-handlarna att stärka sitt förtroende hos potentiella kunder inför Black Week med tydliga kampanjer och eventuella prissänkningar. Det har varit mycket uppmärksammat kring bluffpriser hos handlare under Black Week vilket inte direkt ökar kundernas förtroende för handeln. Men konsumenterna vill ha Black Week kvar, så det är bara för e-handlarna att ta nya tag till nästa år!
Källa: Postnord