INSIGHTS

Sökordsanalys – Nybörjarguide

Sökruta och en hand påväg att skriva ett sökordDriver du företag vill du förmodligen att dina kunder ska hitta dig på Google. Och Google vill i sin tur visa så relevant innehåll som möjligt för de som söker efter något. Därför är det smart att skapa en hemsida som är optimerad för att attrahera både kunder och Google. Grunden för att lyckas ranka högt i sökmotorer är att sökmotoroptimera sajten. En bra början är att förstå målgruppen och vilka ord/fraser de använder. Det identifieras med hjälp av en sökordsanalys. Häng med i vår guide för att lära dig hur du tar fram lönsamma ord och fraser för din verksamhet.

För att synas i sökmotorer är hemsidans struktur, tekniska kapacitet och textinnehåll avgörande. Men det en sökmotor främst förlitar sig på är textinnehållet. Den premierar sidor med välskriven, informativ och relevant text som svarar på användarnas frågor. Ju bättre textinnehåll, desto högre chans att hamna högt i sökresultaten. Och för att driva trafik som faktiskt ger försäljning handlar det inte bara om att synas i toppen, det handlar om att synas på rätt sökord och fraser. Identifiera nyckelorden genom att förstå målgruppens sökbeteende med hjälp av en sökordsanalys. Satsa sedan på att synas på dessa för att uppnå störst effekt i din verksamhet.

Så fungerar en sökmotor

För att förstå varför text är viktigt för synlighet på Google, behöver man först förstå hur en sökmotor fungerar. Sedan Google lanserades 1998 har det revolutionerat hur vi hittar information online. Tidigare söktjänster på internet hade fungerat likt en telefonkatalog. Men istället för telefonnummer samlades länkadresser i listor där användarna oftast själva fick lägga till länken till sin hemsida. Det var både opraktiskt och svårt för besökare att hitta relevanta sidor i dessa länkkataloger. Till skillnad från de katalogbaserade söktjänsterna använde de nya sökmotorerna ett system som analyserade länkar mellan sidor för att avgöra vilka som var mest relevanta. Det gjorde sökresultaten mer träffsäkra och användarvänliga.

 

Tre fiktiva robotar, symboliserar sökspindlar i cyberspace.

För att hitta alla webbsidor på nätet idag skickar sökmotorn automatiskt ut små robotar, så kallade sökspindlar, som följer länkar och upptäcker på så sätt nya sidor och webbplatser. Den här processen kallas crawling.

 

När en sida har hittats och lästs in, beslutar sökmotorn om den ska sparas i sitt index, vilket är en enorm databas över allt innehåll den hittat. Det är först när en sida finns sparad i indexet som den kan dyka upp i Googles sökresultat.

Texten är viktig för Google

Google analyserar innehållet på sidan för att förstå vad den handlar om, särskilt texten. Den tittar också på tekniska signaler, som laddningstid, mobilvänlighet och strukturen. Men det är texten som talar om för Google vad du vill synas för. Därför har texten stor betydelse för att sajten ska kunna indexeras korrekt och synas vid rätt sökningar.

I dag finns det fler sökmotorer världen över men Google är klart dominerande. Det innebär att detta är den största plattformen som driver trafik till många hemsidor vilket gör det extra viktigt att anpassa sin sajt till Google.

Vad är en sökordsanalys?

Sökordsanalys är en del av SEO processen. Det handlar om att ta reda på vilka ord och fraser din målgrupp faktiskt söker med på Google, och hur du bäst kan synas för just dessa sökningar. Analysen är viktig att genomföra för att identifiera vilka ord som är mest lönsamma att optimera. Det tar tid att nå resultat och därför är det smart att satsa på en genomtänkt strategi redan från början. Men det är aldrig försent att sätta igång. Dessutom kan sökbeteende ändras över tid, så har du en sajt som hängt med ett tag utan löpande justeringar kan det vara lämpligt att se över texter och analysera målgruppen på nytt. Rätt sökord = rätt trafik = större chans till affär.

1. Förstå din målgrupp

Innan du börjar analysera sökord behöver du veta följande:

  • Vem pratar du med? (t.ex. beslutsfattare, konsument, återförsäljare)
  • Vad har de för behov, utmaningar, frågor?
  • Vilka produkter eller tjänster erbjuder du som löser dessa problem?

2. Brainstorma fram ord och fraser

Skriv ner allt du kommer på som är relevant för din verksamhet och det du erbjuder:

  • Produkter och tjänster
  • Problem du löser
  • Branschtermer och synonymer
  • Vanliga frågor du får från kunder

Tips: Använd Google Autocomplete (förslagen som dyker upp när du börjar skriva) för att se vad folk faktiskt söker på.

3. Använd verktyg för att hitta data

För att ta reda på sökvolym, konkurrens och få nya idéer kan du använda:

  • Google Keyword Planner (gratis via Google Ads)
  • Ubersuggest (enkelt och användarvänligt)
  • Ahrefs, Semrush eller Moz (verktyg för djupare analys)

Sök efter ord och fraser du listat – verktygen visar hur många som söker, hur svårt det är att ranka och ger nya förslag.

AI chat

Kan man använda AI för sökordsanalys?

AI-verktyg som ChatGPT, Google Gemini och Copilot kan inledningsvis hjälpa dig arbeta mer effektivt med din sökordsanalys. De är användbara för att hitta på idéer att ta vidare för analys i andra verktyg. Och de kan fungera som ett bollplank för dina idéer och hjälpa dig utveckla sökord/fraser du redan tagit fram.

Men i dagsläget är inte generell AI bra för avancerad sökordsanalys. De saknar ofta rätt information för att göra en bra analys. Därför bör det främst användas för att ta fram förslag, inte för att göra en djupgående analys av sökord.

 

4. Välj rätt typ av sökord

Det är skillnad på vad man söker och varför. Man pratar om tre olika typer av sök.

  • Informationssökningar: ex. ”Hur fungerar kameran”
  • Navigationssökningar: ex ”highendmedia hemsida”
  • Transaktionssökningar: ex ”Köpa kamera Göteborg”, eller “köpa kamera online”

Satsa på en blandning av dessa men fokusera på de sökord där dina kunder faktiskt är redo att ta nästa steg. Det gör du genom att ta reda på hur stor sökvolymen på ett sökord är. Ju fler som söker ju större möjlighet att driva trafik till din sajt. Säljer du kameror i en e-handel är det intressant att synas på “kamera” eftersom det har stor sökvolym. Men skulle du istället sälja kameror i en fysisk butik i Göteborg skulle det troligen vara mer lönsamt att fokusera på sökfrasen “kamera Göteborg”. Dels är det mer relevant för ditt företag, men framför allt är konkurrensen för nischade sökningar betydligt mindre. Du behöver också förstå syftet med sökfrasen. Är de som söker efter “kamera” verkligen redo att köpa en kamera från din e-handel, eller är de ute efter allmän information om en kamera?

 

Long tail sökord

Utöver de tre typerna av sökord ovan pratar vi även om den långa svansen av sökord inom SEO, så kallade long tail sökord. Det är längre och mer specifika sökfraser som ofta innehåller tre ord eller fler, som till exempel ”köpa kamera för nybörjare online”.

Även om dessa sökningar har lägre sökvolym jämfört med bredare termer som ”kamera”, är de ofta mer värdefulla – just för att de speglar ett tydligt behov eller en stark köpsignal.

 

5. Analysera konkurrensen

Sök efter dina viktigaste sökord på Google, vilka företag syns? Är det stora aktörer (mediehus, myndigheter, giganter) eller mindre konkurrenter? Hur bra är deras innehåll? Kan du göra det bättre, tydligare och mer relevant? Hög konkurrens kräver mer resurser, så välj smart.

6. Prioritera dina sökord

Bra att tänka på när du samlar all data:

  • Vilka ord/fraser har bra sökvolym?
  • Vilka ord/fraser är relevanta för ditt erbjudande?
  • Vilka ord/fraser är realistiska att konkurrera om?

Dela gärna upp det i:

  • Primära sökord – de viktigaste för dina landningssidor.
  • Sekundära sökord – som stödjer innehållet och fångar in long tail-trafik.

7. Koppla sökorden till innehåll

När du identifierat vilka sökord du vill satsa på, se då till att:

  • De finns med i titlar, ingresser, brödtext och rubriker
  • Innehållet faktiskt svarar på intentionen bakom sökningen
  • Sidorna laddar snabbt, är mobilanpassade och har tydliga CTA (call to action)

Tänk på att sökord utan relevant innehåll innebär utebliven effekt.

Sökordsanalys – nyckeln till en träffsäker strategi

Att gissa vad folk söker på fungerar inte. Med hjälp av en strukturerad sökordsanalys kan du identifiera målgruppens sökbeteende. Genom att förstå vad dina kunder faktiskt söker efter kan du skapa attraktivt innehåll på din webbplats som ökar företagets synlighet i sökmotorer som Google. En effektiv digital strategi som både driver relevant trafik och ger förutsättningar till fler affärer.

Vill du ha hjälp med att göra en sökordsanalys för din verksamhet? Vi hjälper företag hitta rätt ord, rätt innehåll och rätt strategi. Välkommen att kontakta oss!