Google Core Updates
Kort information om Googles uppdateringar
Google Core Updates
I stort sett varje dag skruvar Google på sina algoritmer och gör en eller flera ändringar som är tänkta att förbättra kvalitén på sökresultaten. Dessa ändringar är så små att de inte märks, det är svårt att se skillnaden på dessa uppdateringar och naturliga fluktrationer i sökresultaten.
Några gånger per år gör Google större uppdateringar av sökalgoritmer och system som har mer genomslagskraft i sökresultaten och kan påverka bland annat sökmotoroptimeringen. Det är dessa uppdateringar som Google kallar ”Core updates”. Med dessa uppdateringar vill Google försöka säkerställa att de levererar relevanta och auktoritativa sökträffar till alla som använder Googles sökmotor.
Google informerar om core updates
Google förvarnar om kommande core updates eftersom de ofta har en eller flera effekter med ganska stort genomslag. Vissa webbplatser kan få bättre synlighet i sökresultaten medan vissa kan få en minskad synlighet. Google är väl medvetna om att de som sysslar med sökmotoroptimering och upplever märkbara tapp kommer att försöka förstå varför och att hitta en lösning, och Google vill då hjälpa till att peka folk i rätt riktning.
Man kan dock ta det mesta av vad Google säger med ro. De har en tendens att undvika att i ett slag göra alltför stora ändringar. Normalt sett så känns det mer som att Google pekar ut riktningen med denna typ av ändringar för att över tid sakta ”skruva upp” effekten av en uppdatering, om de tycker att det ser ut att vara en ändring som har gett önskade resultat. Vi som huvudsakligen jobbar med SEO för den lilla obetydliga svenska marknaden kan luta oss tillbaka än mer, utrullningen görs ofta på andra marknader först. Därefter kan man läsa vad de som arbetar med digital marknadsföring på dessa marknader upplever och sedan fatta beslut kring hur man ska agera.
Betydelsefulla uppdateringar genom historien
Historiskt har vissa core updates fått stor uppmärksamhet och större genomslag, medan andra i stort sett gått under radarn. Här är en lista på de core updates som vi anser vara några av de viktigaste, och som har påverkat sökresultaten mest.
* Venice update – En uppdatering som förändrade så kallad ”lokal sökmotoroptimering” ordentligt. De gamla hederliga 10 blå länkarna som sökresultaten tidigare bestod av började visa upp mer lokala sökresultat, vilket förändrade lokal sökning och SEO (sökmotoroptimering).
* Mobilegeddon – Den 26 februari 2015, mer än två månader före den officiella lanseringen, lade Google ut information som berättade för oss att de skulle utöka betydelsen av mobilvänlighet som en rankningssignal. Google införde med detta tänket ”Mobile first”, så detta var inte bara en algoritmuppdatering, det var ett kulturskifte och Google hade med detta ett ganska stor inflytande över marknaden.
Vi ser helheten inom digital marknadsföring
Vi är en digital marknadsföringsbyrå med spetskompetensen som du behöver för att ta din verksamhet till nya nivåer. Hos oss får du tillgång till ett gäng specialister inom allt ifrån SEO, E-handel, sociala medier och betald annonsering.
Att ta alla digitala marknadsföringskanaler i beaktning vid utvärdering av vart man bäst bör placera sin marknadsföringsinvestering ser vi som en självklarhet. Att anlita oss innebär alltså att du kan lämna din digitala marknadsföring i trygga händer.
Kom igång med SEO
En sökmotoroptimerad hemsida hjälper dig att synas på sökmotorerna för potentiella kunder som letar efter just ditt erbjudande.
/