Under Q3 fortsatte e-handeln att öka och växte totalt med 11%. Många trodde nog att tillväxten skulle bli mindre eftersom det var sådan extrem tillväxt under 2020 när pandemin drabbade oss som värst.
Med slopade restriktioner har dessutom konkurrensen från den fysiska handeln ökat. Att vi då har en så pass stor tillväxt av e-handeln är anmärkningsvärt. En del e-handlare har också påverkats av att det rått en varubrist under sommaren och hösten.
Den största tillväxten har skett inom apoteksvaror, barnprylar, hemelektronik och sport & fritid. Dessa sektorer har ökat med 16 – 17%.
Ökningen för hemelektronik under Q3 kan delvis förklaras av att sommar-OS och fotbolls-EM ägt rum under kvartalet. Sportevenemang brukar driva på tv-försäljningen. Eftersom hemelektronik säljs mycket under Black Friday så kan man ana att tillväxten blir stor även under Q4.
Möbler & heminredning har ökat med 14%. Kläder & skor samt byggvaror hade en mer blygsam utveckling på 6% och dagligvaruhandeln stannade på en tillväxt med 3%
Inom området böcker och media har det skett en minskning med 10% under tredje kvartalet. Skälen till nedgången tros vara att många som beställde böcker via nätet nu återgått till att handla i butik. Många har också övergått från att beställa fysiska eller digitala böcker till att använda digitala streamingtjänster.
Framtiden
I Postnords e-barometer förutspås att tillväxten fortsätter under Q4. Men det scenariot byggde på slopade restriktioner med fler sociala tillställningar och ett större julfirande än förra året. Detta i sin tur skulle leda till ökad försäljning, både för e-handeln och fysiska handeln.
Som det ser ut just nu står vi inför ökade restriktioner igen och sociala tillställningar kanske åter minskar. Men om vi delvis stänger ner samhället igen så borde e-handeln gynnas på bekostnad av fysisk handel.
Källa: Postnords e-barometer https://www.postnord.se/e-barometern/