I mitten av oktober blev Googles senaste version av Analytics tillgänglig. I den nya versionen är det mycket nytt som förhoppningsvis ska vara till nytta för alla våra kunder. Google själva säger att den nya versionen skall hjälpa företag att få bättre långsiktig avkastning på sina investeringar i digital marknadsföring genom AI och maskininlärning.
Största förändringen i GA4 är att det är uppbyggt efter dina besökares digitala köpresa. En annan stor förändring är att det går att göra prognoser och estimeringar för framtiden i GA4. Genom machine learning och artificiell intelligens kan trender i din målgrupps beteende förutspås och ett potentiellt framtida resultat kan beräknas.
I GA4 finns inte längre några vyer och antal rapporter har minskats ner. En ny avdelning i menyn heter Analysis. Här kan du se besöksflöden och köpresor för målgrupper i dina kanaler. Du kan välja bland färdiga rapportmallar eller skapa egna rapporter som visualiserar flöden genom din webbplats.
Via Conversions kan du mäta konverteringar på din sajt, men även konverteringar via andra kanaler, t ex din YouTube-kanal, köpta kanaler utanför Google och organiska kanaler som sök, sociala medier och e-post.
Att skapa en GA4- egendom
För befintliga användare går det redan nu att skapa en Google Analytics 4-egendom. Det går att göra utan att ta bort den gamla egendomen. Det är viktigt att den gamla analyticsversionen finns kvar för din sajt tills vidare. Eftersom statistik och rapporter ser helt annorlunda ut kommer inte kopplingar till WP-plugins och High End Medias rapportsystem att fungera för GA4. Vi måste få tid på oss att göra nya kopplingar som fungerar innan du som kund kan gå över till den nya versionen.
Vill du ha hjälp med att få GA4 på plats? Kontakta då oss så sätter vi igång Google Analytics 4 på din webbplats parallellt med den klassiska Universal Analytics.
Vill du lära dig mer om alla nyheter i GA4 så har Google själva skapat en snabbkurs. Gå kursen online här >>