KUNDCASE


E-handel, Hemsida, SEO, Annonsering
OM KUND
Kvalitetsprodukter för
lönsam försäljning i föreningar
Det norska företaget FibGreen erbjuder produkter till försäljning i föreningar, idrottsklubbar och skolklasser. Visionen är att det ska vara enkelt och effektivt för de som arbetar med försäljningen och att det ska vara lönsamt för föreningarna. Sortimentet består av attraktiva produkter med fokus på kvalitet – hela vägen från produktion till färdig produkt.
UPPDRAG
E-handel
FibGreen har varit kund hos oss sedan länge. Vi har tidigare byggt hemsidan med tillhörande SEO och löpande arbetat med digital annonsering. Sajten har presenterat tjänsten de erbjuder till föreningar, idrottsklubbar och skolklasser – att sälja lönsamma kvalitetsprodukter för att samla in pengar till sina aktiviteter. Produkterna såldes sedan av klubbarna via kataloger.
Som ett nästa steg i utvecklingen ville företaget göra även försäljningen digital och anlitade oss för att skapa en lösning för en specialanpassad e-handel.




UTMANING
Flera butiker i samma shop
Vi visste redan från start att det skulle krävas flera specialanpassningar för att skapa en e-handelslösning som passade FibGreens affärsmodell. Till skillnad från en traditionell e-handel där du har en shop som alla kunder handlar i, skulle vi istället skapa en lösning med flera unika butiker samlade i en. De utgår alltså från en gemensam shop med samma bassortiment, betallösningar och lagerhantering. Därifrån ska varje spelare ha möjlighet att skapa en egen personlig webshop där provision och säljmål enkelt kan hanteras på klubb-, lag- och spelarnivå.
Att gå från försäljning via katalog till webbshop är såklart en omställning. Tillsammans med FibGreen arbetar vi vidare med att utveckla digitala lösningar som underlättar för klubb- och lagansvariga att få med sig medlemmarna på den digitala resan.
RESULTAT
Högre snittorder efter lansering
FibGreen har nu en användarvänlig e-handel som är lätt att hantera för både säljare och köpare, samtidigt som all data är tillgänglig att följa löpande för respektive ledare.
Efter lanseringen har varje order i snitt varit högre. Det innebär att kunderna handlar mer jämfört med tidigare lösning där produkterna beställdes via en fysisk katalog.


Vi har ett bra samarbete med High End Media sedan länge och detta projekt var inget undantag. I den skräddarsydda e-handelslösningen de skapat såg vi positiva effekter så gott som direkt.
Asbjørn Fjeldheim, VD och grundare FibGreen
Från katalog till
webbshop - ett lyft för både oss och våra kunder
Vi visste att det var en stor utmaning vi hade framför oss då vår affärsmodell skiljer sig från traditionell e-handel. Men det var ett självklart steg i vår utveckling och en satsning vi var mogna för. Att anlita en rutinerad byrå var viktigt för oss. Vi har ett bra samarbete med High End Media sedan länge och detta projekt var inget undantag. I den skräddarsydda e-handelslösningen de skapat såg vi positiva effekter så gott som direkt. Kunderna handlar mer än i tidigare lösning vilket ger mer pengar till landets klubbar, skolor och föreningar. Det är precis så vi vill ha det!
Asbjørn Fjeldheim, VD och grundare FibGreen


Behöver ni en digital marknadsföringspartner?
Kontakta då oss genom att ringa, maila eller skicka in kontaktformuläret nedan.
/