ÄR DU REDO FÖR AMAZON?

Hem  /  Blogg & Nyheter  /  ÄR DU REDO FÖR AMAZON?

Det som alla väntat på länge stundar snart framöver – att Amazon kliver in på den svenska marknaden med en egen e-handel. Ni har förmodligen hört talas om dem tidigare och kanske också handlat från någon av deras europeiska eller amerikanska marknadsplats. Att de är den största återförsäljaren på nätet är det inget snack om utan de fortsätter att gå starkt framåt och snart är det vår tur i Sverige att anpassa oss efter deras marknad.

Enligt Pricerunners VD Nicklas Storåkers uppger han att fått uppgifter om att de planerar att lanseras i Sverige inom 1-12 månader. Det kommer med största sannolikhet påverka e-handeln i Sverige och de flesta företagen kommer att ge sig in på deras marknadsplats för att lista sina produkter.

Internationellt är det många som använder Amazon som en första go-to när man söker efter produkter att handla på internet. I jämförelse med hur det ser ut i Sverige där vi vanligtvis tenderar att påbörja vår köpcykel med Google som första anhalt.

Fördelarna med Amazon är många både för konsumenterna och försäljarna. Det är enkelt som företag att kunna expandera till nya marknader utan att man behöver en ny hemsida. Med Amazon FBA kan man lista sina produkter på hemsidan och sen skicka varorna till deras centrallager.

Därefter kommer Amazon att packa produkterna, sköta logistiken och se till att varorna kommer fram till kunderna. Dina produkter blir då även tillgängliga i deras ’Prime Eligble’-program vilket innebär att köparen kommer att mottag paketet inom en dag.

Det vill säga man får mer tid att fokusera på att utveckla sin verksamhet utan man behöver ödsla tid på att packa och skeppa produkterna. Men det finns självklart också möjligt för dig som försäljare att du själv ansvarar för leveranserna.

Amazon marknadsför sitt Prime-program enormt för att köparna ska vilja ta del av dess fördelar. Vilket innebär som nämnts tidigare att man får snabbare frakt på produkter som skickas från Amazons lager. Men även att man får tillgång till deras reor 30 minuter tidigare än alla andra, exklusiv tillgång till filmer, TV-serier, musik och e-böcker. Plus att man får obegränsat mängd att lagra sina foton i deras moln. 

Det kostar £7,99 / månad för användarna att vara med och de kan avsluta sitt abonnemang när de önskar utan bindningstid. De har lyckats fenomenalt med Prime i bland annat USA där 20% av deras konsumenter är trogna Prime-medlemmar.

Det är enkelt att komma igång som försäljare och är inte många knapptryck bort för att påbörja sin Amazon-resa. Jag rekommenderar att man först använder deras verktyg Fulfillment by Amazon Revenue Calculator för att räkna ut hur mycket man kan tjäna på att använda sig av Amazon FBA.

Nästa steg blir att skapa ett konto som försäljare och börja att importera vilka produkter som man önskar att sälja på deras plattform. Det skulle kunna vara hela ditt lager eller om man hellre vill börja med att prova det i en mindre skala.

Om du vill nyttja deras FBA kommer du också få instruktioner om hur du går tillväga för att skicka produkterna till deras centrallager. Därefter det har mottagits av dem kommer dina artiklar att gå live på deras hemsida och är nu redo för konsumenterna att köpa.

Om Amazon nu kommer att verkställa sin plan på att gå in i Sverige kommer det att vara det minsta landet som de lanserats bland. Just nu har de 13 stycken olika hemsidor för sin marknadsplats runt om i världen. Möjligtvis ser dem en stor potential med att även vara stationerade i Norden för att kunna erbjuda snabbare frakt till våra grannländer – i såna fall känns det ganska smart att välja just Sverige som ligger i mitten.


 

Hur kommer det att påverka de befintliga e-handlarna?

Svårt att svara på än så länge – men man kommer absolut att behöva ta Amazon på största allvar. De har musklerna för att köpa upp all annonsering om de skulle ha de intentionerna. Förmodligen kommer Amazon initialt att fungera som en komplettering för de större e-handlarna. För de mindre som har haft det svårare att slå sig in bland toppen av sökresultaten på Google kan det vara ett framgångsrecept att börja med Amazon.

Amazon har internationellt en enorm trafikmängd till sina hemsidor och kommer troligt även att åstadkomma liknande på den svenska marknaden. Eftersom att det är en stark trafikkanal för ens produkter gäller det att man även där har en strategi för ens synlighet bland deras sökresultat.

Man kan genom deras annonsering exponera sina produkter för de som tros vara intresserade plus att arbeta för att driva organisk trafik. Amazons ranknings algoritmer är lite annorlunda än vad Google använder sig av – det är inte bara att implementera ens SEO-strategi rakt av på Amazon.

Google tenderar att helst vilja visa de sökresultaten som har det mest korrekta svaret på sökfrågan som har angetts. Medan Amazon istället väljer att visa den produkten som de tror just den besökaren är mest trolig att köpa.


 

Vilka rankningsfaktorer använder Amazon sig av?

Det lätta svaret vore att det finns 25 stycken faktorer som Amazon tar till beaktning för att ranka produkterna. Men det är tre stycken huvudpelare som är mest avgörande gällande vem och vilka produkter som kommer att visas bland de första resultaten.

Amazon sökresultat

  • Konverteringsfrekvens

    Deras mål är självklart att generera så mycket intäkter som möjligt och vill visa den produkten som är högst troligast att bli köpt. Därför använder de sig av historisk data och en prognos på förväntad effekt av konverteringsfrekvensen om produkten exponeras högre upp. Även yttre faktorer som om ens produkter är dyrare än konkurrenterna så estimerar de att ens konverteringsfrekvens kommer att vara lägre.

  • Relevansen av produkten

    Likt Google läser de av innehåller av texten från titeln och beskrivningen på produkten för att kunna avgöra om produkten har någon relevans till sökfrågan. Därav kan det vara lönsamt att göra sökordsanalyser för att välja korrekt terminologi för att lyckas driva så mycket trafik som möjligt.

  • Kundnöjdheten

    Det är lättare att behålla en nöjd kund och få dem att återkomma för att göra ytterligare köp i framtiden. Produkter som har visat sig resultera bra recensioner av kunderna får en boost och även de försäljare som har en lägre returfrekvens.

Som sagt så finns det ytterligare dimensioner på rankningsfaktorer för hur man förbättrar sina förutsättningar att öka exponeringen av sina produkter som man också behöver att anpassa sin strategi efter.


Det kommer att bli enormt spännande att följa utvecklingen av Amazon om de kommer att ta steget in i Sverige och hur stor marknadsandel som de kommer att få. I dagsläget i USA har de ungefär 40% av marknadsandelarna på näthandeln. Vilket är otroligt imponerade siffror!

Skulle ditt företag vilja ta nästa kliv för att expandera er marknad till ytterligare länder och är intresserade av att veta mer om Amazon FBA och hur du gör för att lyckas ranka bland det organiska sökresultaten – tveka inte att kontakta oss!

KONTAKTA OSS