fbpx

Digital Business – Vecka 2 | Sökmotoroptimering

Digital Business – Delmoment sökmotoroptimering

Kursen Digital Business som High End Media håller under sex veckor på Borås Yrkeshögskola rullar vidare. Den här veckan har vi fokuserat på sökmotoroptimering. Digital Business Developer är en tvåårig utbildning på yrkeshögskolenivå som bedrivs i samarbete med företagen i föreningen e-handelsstaden Borås. Att vi på High End Media får vara med i dessa sammanhang och utbilda framtidens digitala affärsutvecklare och marknadskommunikatörer är förstås oerhört kul och lärande även för oss.

Sökmotoroptimering på ett strategiskt plan

Klassen har i huvudsak fått lära sig hur man rent strategiskt arbetar med sökmotoroptimering. Utifrån ett företags affärsmål och affärsplan tog vi i förra veckan fram digitala KPI:er. Dessa har vi sedan använt som grund för att hitta de sökord och sökfraser som vi vill driva trafik på. Själva sökordsanalysen har beretts en ganska stor del här, då detta är en central del när det gäller att hamna rätt med själva optimeringsarbetet.

Sökmotoroptimering – så gör man

Klassen övar på sökmotoroptimering.

Idag har vi fokuserat på det rent praktiska, alltså själva optimeringsfasen. Utifrån en teoretisk grund där en hemsidas struktur och vad Google lägger vikt vid, håller klassen nu som bäst på att optimera en hemsida.

Kurser i Sökmotoroptimering

Kursmaterialet som vi tagit fram specifikt för kursen Digital Business, kommer sedan även kunna anpassas för att ge bra kurser i sökmotoroptimering även inom näringslivet. Om behovet finns inom er organisation, tveka inte, kontakta oss för mer info!