Gott nytt år! Nu blickar vi framåt mot 2018

Hem  /  Blogg & Nyheter  /  Gott nytt år! Nu blickar vi framåt mot 2018


Till alla våra kunder, samarbetspartner och vänner. Det gångna året har varit fyllt med spännande utmaningar och goda resultat – både bland Googles sökresultat och att forma nya samarbeten. Under året har vi växt från att vara fyra stycken till att vi just nu är sju personer på kontoret. Vilket har stärkt oss ytterligare och breddat våra referensramar för att kunna utvecklas ännu mera tillsammans med våra kunder.

Vi vill självklart också rikta ett extra tack till våra praktikanter som vi haft från Yrkeshögskolan i Borås och Uddevalla. Ni har varit ett friskt tillskott som har hjälpt till med arbetet. Förhoppningsvis har ni också lärt er en hel del gällande digital marknadsföring och att ni ska kunna använda det i fortsättningen av era arbetsliv.

Under början av året höll vi en utbildning på Yrkeshögskolan som kallas Digital Business Developer som vi fått mycket beröm efter – vilket har lett till att vi kommer att fortsätta med vårt samarbete tillsammans med YH och kommer under början av 2018 att hålla i kursen på nytt. Den innefattar de viktigaste delarna av digital marknadsföring, som sökmotoroptimering, sökmotorannonsering, sociala medier, analysera ‘Big data’ och konverteringsoptimering.

Vi ser enormt positivt på det kommande året och hoppas att det kommer att fortsätta att utvecklas i samma goda takt som under 2017 då vi överträffade vår egna interna omsättningsbudget. Det är mycket som kommer att ske under 2018 som kommer att påverka den digitala världen båda i Sverige och resterande EU. Bland annat kommer GDPR att träda i kraft den 25:e maj. Vilket är en dataskyddsförordning som kommer att gälla i samtliga av EU:s medlemsländer. Vi råder alla som samlar personuppgifter att läsa på sig om lagen och förbereda er i god tid.

Det pågår också en beta för en uppfräschad variant av Search Console som förmodligen kommer att bli publik inom en snar framtid – som också kommer innebär en del nya funktioner. Det är en god nyhet eftersom att datan därifrån den senaste tiden har varit tvivelaktig. Alltid lika intressant för varje år att följa utvecklingen av Googles sökmotor – och den mest spännande förändringen på SERP:n i år har förmodligen varit att de har förlängt meta description:en.

Vi har tidigare också spekulerat gällande Amazons expandering över Skandinavien som ryktats att ske under det kommande året – det har varit många turer fram och tillbaka gällande ryktena och vi är spända över att få reda på mera. Men det är inte bara Amazons intåg som kommer att påverka den svenska e-handeln utan även de andra stora marknadsplatserna från öst. Det är många företag runt om i Sverige som satsar hårt på bland annat Alibaba.

Exempelvis har Volvo ingått i ett partnerskap med Alibaba där de under en dag i december exklusivt sålde deras nya modell XC60 på Tmall. Vilket resulterade att bilarna såldes slut på 75 sekunder (!).


Ytterliga läsvärda artiklar från 2017 som man kan passa på att läsa mellan nyårssupén och champagne-drickandet:

Återigen stort tack för det gångna året och vi hörs på nytt under 2018!