Nyheter

Digitala trender 2024 – Postnord Retail Day

Integritet online blir viktigare

När vi pratar om Postnord Retail Day ligger fokuset främst på e-handel, returer och leveranser. Det är trots allt Postnord. Trots det går det alldeles utmärkt att plocka bra och viktiga insikter när man jobbar på byrå, främst med marknadsföring. Låt oss sätta oss in i e-handelstrender för året 2024. Den personliga integriteten online är en fråga som anses bli extra viktig under det kommande året. Om man kollar procentuellt sätt, är det enbart 3% av konsumenter som tycker att de har kontroll över deras uppgifter online. Nästan så mycket som hälften av konsumenterna uppger att om ett annat företag erbjuder bättre upplevelse när det rör sig om integritet – hade de bytt från sitt föredragna varumärke.

Google vill skydda integriteten på internet

Google har skapat ett initiativ som kallas för Privacy Sandbox. Syftet är att utveckla nya tekniker för att kunna skydda användarens integritet på internet. Men det ska också hjälpa företag genom att ge dem de verktyg de behöver för att kunna driva bra, digitala företag framåt. Privacy Sandbox vill att webben ska vara öppen för alla, och även tillgänglig. Läs mer om Privacy Sandbox här.

Kakor, någon?

Vi marknadsförare har använt oss av tredjepartskakor länge. Vi vill kunna bland annat spåra webbplatsbesökare och samla in relevant data. Detta är dock något som kommer att försvinna från Chrome under 2024. För oss marknadsförare betyder detta att det kommer bli en förändring i vårat arbete. Claes Eriksson från Google säger “Marknadsförare bör experimentera med nya mätverktyg, datakällor och medieaktiveringsmetoder. Proaktivt experimenterande kommer nu att vara värdefullt när äldre mätsystem blir mindre tillförlitliga”. Det är alltså dags för oss att få experimentera lite och prova på något nytt. Den minskade tillgången till tredjepartsdata innebär att marknadsförare behöver fokusera på sin egna förstapartsdata.
Här kan du läsa om vårat inlägg kring Google Consent Mode v2.

AI och marknadsföring

När man arbetar inom marknadsföring kan AI vara till stor hjälp. Det är viktigt att man använder det ansvarsfullt, då det krävs en mänsklig input för att resultatet ska bli bra. Man kan exempelvis få hjälp med texter och bilder. Det vi marknadsförare behöver tänka på, är att det vi använder är bra, juridiskt korrekt och stämmer väl överens med varumärkets tonalitet.

Hur kan vi ta mer hjälp av AI?

Idag är väldigt många skeptiska till AI, det är inte vi. Om vi som marknadsförare ger AI uppgifter som exempelvis budgivning, eller optimera resultat, så får vi så mycket tid till annat. Vi kan istället fokusera på uppgifter som kräver mänsklig insikt. Även fokusera mer på exempelvis kreativa aspekter. Så kort sagt – om vi tar hjälp av AI, kan marknadsförare fokusera på just marknadsföring.

Inom branschen är det stora förändringar på gång. Det är diverse utmaningar, som exempelvis nya sekretessregler. Låt oss utveckla nytt tänk, och nya strategier som kan ta oss framåt.
För att läsa e-barometerns rapport i sin helhet, tryck här.