Hur går det för Amazon i Sverige?

 

Den 28:e oktober lanserade Amazon sin svenska sajt och det första mottagandet var inte särskilt positivt. Det fanns då rejäla missar i översättningarna av produkterna och istället för svenska flaggan visades den argentinska.

Nu har Amazon varit igång i Sverige i en och en halv månad och vi har kollat hur det nu går för dem. Trots den kritik som riktades mot dem i början så har de nu stärkt sitt varumärke i Sverige enligt Dagens Handel >>. Fyra av tio svenskar säger att de ska testa svenska Amazon, vilket är betydligt fler än när lanseringen skedde. Framförallt är det män som är vana att handla via Internet som säger att de kommer att testa Amazon i Sverige.

Men om det verkligen blir så, att 40% av svenskarna kommer att handla från Amazon, återstår att se. Amazon själva har gjort beräkningar och säger att de kommer att ta 5 – 10% av den svenska e-handelsmarknaden fram till år 2025. Om detta stämmer så kommer de då att vara den största e-handelsaktören i Sverige.

Frågan är om Amazon kommer att lyckas med detta. De kommer att känna av konkurrensen från många stora svenska e-handelsbolag. Många experter tror att e-handeln i Sverige kommer att fortsätta att växa och att det finns plats även för Amazon. Däremot kommer nog detaljhandeln i fysiska butiker fortsätta att krympa.

Kommentera