Insights

Insights och nyheter inom digital marknadsföring, SEO och betald annonsering

digital marknadsföring borås
Insights

Digital marknadsföring i Borås

Du som är kund hos oss på High End Media Group vet ju redan vad vi sysslar med. Men du som ännu inte samarbetar med oss kanske vill veta lite mer. Vi är främst kända för att jobba med SEO (sökmotoroptimering) och annonsering på Google, Facebook, Instagram och Linkedin. Men vi jobbar med så mycket mer inom digital marknadsföring här i Borås. Vad är digital

Läs mer »
emerge
Insights

eMerge – Mötesplatsen för e-handelssnack

Vi saknade en mötesplats som bygger samverkan kring framgångsrik e-handel i Borås, så vi skapade en. eMerge arrangeras av High End Media, Viskan System och Effektiv Kommunikation, och är en eftermiddag med personer som vi själva gärna hade lyssnat på och pratat med, och ämnen som vi gärna diskuterar med likasinnade. Det handlar om lösningar, samarbeten och ekosystem som boostar affärer och gör oss bättre.

Läs mer »
Yandex läcker information
Insights

Yandexläckan intressant för alla seo-nördar

Den ryska sökmotorn Yandex är den fjärde största i världen (efter Google, Bing och Yahoo!) och har den största marknadsandelen i Ryssland. I januari 2023 drabbades den av vad som kan sägas vara en av de största dataläckorna som en modernt tech-företag har drabbats av på många år. Den första läckan avslöjade 1922 rankningsfaktorer, av dessa är mer än mer än 64% markerade som oanvända

Läs mer »
chatgpt
Insights

Vad är ChatGPT och varför pratar så många om det?

Den nya chattboten ChatGPT pratas det jättemycket om bland folk i techbranschen, men även bland ”vanliga dödliga”. Det stora är att den klarar av att uttrycka sig i skrift på ett sätt som är väldigt likt en människa. ChatGPT är skapad av OpenAI som är ett ideellt forskningsbolag som inriktar sig på artificiell intelligens (AI). Idén med företaget är att det vill utveckla ”vänlig AI”.

Läs mer »
e-barometern 2022
Insights

E-barometern 2022 och Black Friday

E-barometern för Q3 har släppts och vi ser att inflation, räntehöjningar, ökade priser för både drivmedel och energi påverkar konsumenternas beteenden och köpkraft. Där E-handeln totalt sett minskat med -5% gentemot samma period föregående år. Nedgången ska dock sättas i perspektiv till den enorma tillväxt som skedde under pandemin, vilket innebär att E-handelns utveckling numer “stabiliseras” snarare än följer en negativ utveckling. Branscher med ökad

Läs mer »
Sökintentioner i SERPen
Insights

Hur mycket klickas det på Google Ads-annonser?

En uppmärksammad studie i Semrush Det är sällan jag sett en undersökning eller artikel gällande sökbeteende kommenterats och diskuterats så flitigt på nätet som den Semrush publicerade för snart tre veckor sedan. Studien Zero-Clicks Study fokuserar på klickbeteende i SERPen (Search Engine Results Page), alltså den sökresultatsida som en användare får efter att en sökning gjorts på en sökmotor. Studien baserar sig på 20 000

Läs mer »
Frukostseminarium
Insights

Nytt frukostseminarium 24 november

Torsdag den 24 november är det dags för ett nytt frukostseminarium på High End Medias kontor. Temat under seminariet är ”Google Ads”. Att annonsera på Google är ett bra sätt att snabbt få fler besökare till sin hemsida, för att öka försäljningen eller för att nå andra målsättningar man har med sin digitala närvaro. Men det finns många val att ta hänsyn till i Google

Läs mer »
Svenskarna och Internet 2020
Insights

Svenskarna och Internet 2022

Varje år gör Internetstiftelsen en studie av svenska folkets internetvanor. I oktober varje år presenterar de sin rapport och givetvis är vi på HighEndMedia väldigt intresserade av rapporten. I år har vi valt att titta närmare på vad som begränsar vår internetanvändning, e-handel och nätbedrägerier samt sociala medier. De allra flesta svenskarna använder internet och de tjänster som erbjuds där. 94% av Sveriges befolkning använder

Läs mer »
Frukostseminarium
Insights

Nytt frukostseminarium 20 oktober

Torsdag den 20 oktober är det dags för ännu ett frukostseminarium på High End Medias kontor. Temat under seminariet är ”Interaktiv video & bild”. Live shopping har blivit en stor succé för e-handlare de senaste åren, framförallt inom retailbranschen. De har kunnat se fler besökare, ökade besökstider och högre konverteringsgrad. Även rankingen på Google påverkas positivt. Men nu börjar även andra branscher hitta sätt att

Läs mer »
E-handel
Insights

Fortsatt trögt för e-handeln efter pandemin

Postnord har precis gett ut sin rapport, E-barometern, för andra kvartalet 2022. Vi som jobbar med digital marknadsföring tycker förstås att denna rapport är intressant. Men även för dig som driver en e-handel är det bra att hålla koll på nuläget och vad som spås komma längre fram. I denna artikel sammanfattar vi innehållet av E-barometern Q2 2022. E-handeln fortsätter att minska Under årets andra

Läs mer »

Insights inom digital marknadsföring

Här publiceras insights och nyheter från High End Media Group om digital marknadsföring.