Varför notifikationer är viktigt för dig

Hem  /  Blogg & Nyheter  /  Varför notifikationer är viktigt för dig

Notifikationer

Ofta ser man tydliga tendenser att tidigare besökare är mer benägna att genomföra köp bland e-handlare. Ändå har många företag inte någon strategi för hur man ska locka tillbaka tidigare besökare för att engagera sig på nytt på hemsidan. Det finns många anledningar till varför dina återkommande besökare förmodligen är dina viktigaste besökare.

Dels är det billigare att få sina tidigare kunder att handla på nytt än vad det är att hitta nya kunder – de som redan handlat av dig har redan en relation till hemsidan och kräver därför mycket mindre övertygande om varför de ska välja just din hemsida att handla från. Samtidigt som du även får en tydligare bild över hur din demografiska målgrupp ser ut vilket gör att du slipper genomföra ytterligare marknadsundersökningar.

Det kan finnas många anledningar till att besökaren lämnade hemsidan men det behöver inte innebära att personen inte var intresserad av produkterna – bland de stora aktörerna inom e-handel på den svenska marknaden är det vanligt förekommande att man exempelvis följer upp med ett e-post ifall kunden lämnade varor i varukorgen utan att genomfört beställningen.

Dock är klickfrekvensen i genomsnitt på mejlutskick runt 2 – 4 % vilket gör att man fortfarande missar många potentiella kunder. Ubisoft tog steget längre och började med pushnotifikationer till sina besökare och det resulterade med en genomsnittlig klickfrekvens på 17 %. Deras mål var att kunna ge sin besökare snabba uppdateringar om spel innan de hade lanserats för att kunna uppehålla intresset.

Läser du dina notifikationer?

    Det är otroligt kraftfullt att kunna kommunicera med sina besökare genom korta meddelanden direkt i webbläsaren eller mobilen. Dels för att kunna uppehålla intresset men samtidigt även skicka ut erbjudanden i realtid.

    Ubisofts lansering av pushnotifikationer innebar inte enbart att de lyckades öka sina återkommande besökare utan även att deras genomsnittliga sessionstid fördubblades bland besökarna från notifikationerna.


    Ni som besökt vår hemsida har säkert sett att vi frågar om tillåtelse för att skicka notifikationer till våra besökare.

    Pushnotifikationer

    När vi publicerade vårt senaste inlägg om att vi söker en utvecklare hade vi en klickfrekvens på 32,26%. Eftersom att prenumeranterna ökar successivt varje dag som går i samband med fler besök på hemsidan så ökar också räckvidden med att sprida sitt budskap.

    På samma sätt som med text- och bildannonser är det viktigt att man arbetar med A/B-test på sina pushnotifikationer för att öka intresset och lyckas med att driva mer trafik till sin hemsida. Det kan innefatta allt från att man experimenterar med budskapet till att man använder sig av olika bilder. Det för att kunna dra en slutsats vilken formula som ger bäst resultat.

    En stor fördel med pushnotifikationer är främst kostnaden – tidigare har många använt sig av SMS-utskick vilket till stor del är liknande men kostar oftast en avsevärd summa om man vill nå alla sina kunder. Medan pushnotifikationer kostar inget extra och man kan sända hur många man vill.

    Det ger även besökaren kontrollen över vilka den vill mottag meddelanden från – vilket gör att du får en målgrupp som faktiskt aktivt visar att de är intresserade av att få meddelanden från din hemsida.

    Vi har tidigare nämnt i en tidigare artikel om hur man kan öka sina intäkter där vi lyfter att återkommande kunder ofta spenderar mer än vad nya kunder gör. Om du bedriver en hemsida och vill veta mer om pushnotifikationer är du välkommen att höra av dig med hur du kan börja med det.

    KONTAKTA OSS